سه‌شنبه، 25 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در مقابل مسؤوليت ‏ناپذيرى فرزندان چگونه برخورد كنيم؟


پاسخ :
درخواست خود را روشن و كوتاه مطرح كنيد و عبارت‏هايى چون «چقدر خوب مى‏ شود اگر كمك كنى، ممكن است؛ مى‏ شود؛ مى ‏توانى و...» را به كار نگيريد. در صورتى كه به مسؤوليت خود عمل نكرد، 5 دقيقه بعد دوباره يادآور شويد. اگر انجام نداد، خود آن را انجام دهيد. با اين فرض كه شما مادر يا پدرى مهربان بوده ‏ايد و هستيد و به خواسته‏ هاى منطقى او پاسخ داده‏ ايد و مى‏ دهيد، با اين رفتار شما، احساس گناه خواهد كرد و به درخواست بعدى شما پاسخ خواهد داد.
براى ايجاد مسؤوليت‏ پذيرى، از زور و اهرم فشار استفاده نكنيد؛ زيرا به كشمكش و جنجال بين شما و فرزند مى‏ انجامد و افزون بر اين كه مانع مسؤوليت ‏پذيرى مى ‏شود، او را به لجاجت نيز وا مى‏ دارد.
اگر بر سر كارهاى روزانه با فرزندتان وارد جنگ شويد، برنده نخواهيد شد و اگر هم بر او تحميل كنيد، به انتقام جويى ‏اش وا مى ‏داريد و با بى ‏نشاطى، عصبانيت و كوتاهى در انجام وظايف، از شما انتقام خواهد گرفت.
اگر با برخورد مناسب شما احساس گناه نكرد و براى چندمين بار از زير بار مسؤوليت شانه خالى كرد مى ‏توانيد از ساز و كارهاى بازدارنده، به ويژه شيوه بده و بستان (ر. ك: ج 1، ص 97 و 98) استفاده كنيد؛ البته حتما پيش از استفاده از اين ساز و كارها كه در حقيقت نوعى مجازات هستند، او را آگاه سازيد تا بتواند براى جلوگيرى از آن‏ها تصميم بگيرد. مجازات‏هاى اعلام نشده از سوى والدين، حاكى از بى ‏انصافى آنان نزد فرزندان است.
به فرزند خود توضيح دهيد كه اگر به مسؤوليت خويش عمل نكند، چه پيامدهايى برايش خواهد داشت؛ البته خوب است كنار اعلام مجازات، پاداش‏هايى را هم براى انجام مسؤوليت‏ها اعلام كنيد.
مواجهه با پيامدهاى منطقى بى‏ مسؤوليتى، راهكار خوبى براى مسؤوليت‏ پذير كردن فرزند است. پيامد منطقى دير بيدار شدن از خواب، نرسيدن به سرويس مدرسه، محروميت از صبحانه، و توبيخ به وسيله اولياى مدرسه است. پيامد منطقى بى‏ نظمى و قرار ندادن لباس چرك در سبد مخصوص، شسته نشدن آن است و....

منبع:کتاب نسيم مهر(3)، حجت الاسلام حسين دهنوي، انتشارات خادم الرضا(عليه السلام)/1388


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.