پرسش :
چرا سرسخت ترين مخالفان پيامبر، شيوخ و ثروتمندان و پيروان او مستضعفان بودند؟
پاسخ :
در حالي كه نخستين دسته ي گروندگان به دين تازه ستمكشان و بردگان و خرده پايان بودند. مسلماً اگر در همان روزها دعوت پيغمبر در يكتاپرستي خلاصه مي شد قريش آن چنان از وي ناخشنود نمي شدند، بلكه همه يا بيشتر آنان به وي ايمان مي آوردند. اما دقت در سوره هاي كوتاه كه نخستين دسته از آيه هاي قرآني است نشان مي دهد كه همراه با اين دعوت ساده، درخواسته اي ديگري هم عنوان شده است. درخواستي كه موقعيت اجتماعي آن دو گروه را تهديد مي كرد. درخواستي كه غيرمستقيم و يا مستقيم با منافع شيخ و بازرگان سازگاري نداشت.
"ويل لكل همزة لمزة . الذي جمع مالا و عدده يحسب ان ماله اخلده كلا لينبذن في الحطمة و ما ادريك ما الحطمة. نار الله الموقدة التي تطلع علي الافئدة".
ذرني و المكذبين اولي النعمة و مهلهم قليلاً . ان لدينا انكالاً و جحيماً و طعاماً ذاغصة و عذاباً اليما "مزمل آيه11-13".
يك بار ديگر در معني اين آيه ها دقت كنيد. كسي كه مال مي اندوزد و مي پندارد اين مال او را نگاهباني خواهد كرد در دوزخي افكنده مي شود كه دلش را مي گدازد. مال اندوزان نمي دانند چه كيفري براي آنان آماده ساخته ايم . پول را بي درخواست ربا به مردم وام دهيد.
و ما ادريك ما العقبة . فك رقبة . او اطعام في يوم ذي مسغبة يتيماً ذا مقربة او مسكيناً ذا متربة. "بلد12-16".
پيداست كه اين آيه ها براي مالداران و قدرتمندان تهديدهاي پياپي را در بردارد.اينها سخناني است كه به گوش ابوجهل،وليد و ابوسفيان خوشنوا نبود.و اين است كه مي بينيم سرسختترين مخالفان محمد شيخ خاندان و بازرگان ثروتمند است و پابرجاترين پيروان او بردگان و مستضعفان.
منبع:قيام حسين (عليه السلام)سيدجعفرشهيدي ص 24
در حالي كه نخستين دسته ي گروندگان به دين تازه ستمكشان و بردگان و خرده پايان بودند. مسلماً اگر در همان روزها دعوت پيغمبر در يكتاپرستي خلاصه مي شد قريش آن چنان از وي ناخشنود نمي شدند، بلكه همه يا بيشتر آنان به وي ايمان مي آوردند. اما دقت در سوره هاي كوتاه كه نخستين دسته از آيه هاي قرآني است نشان مي دهد كه همراه با اين دعوت ساده، درخواسته اي ديگري هم عنوان شده است. درخواستي كه موقعيت اجتماعي آن دو گروه را تهديد مي كرد. درخواستي كه غيرمستقيم و يا مستقيم با منافع شيخ و بازرگان سازگاري نداشت.
"ويل لكل همزة لمزة . الذي جمع مالا و عدده يحسب ان ماله اخلده كلا لينبذن في الحطمة و ما ادريك ما الحطمة. نار الله الموقدة التي تطلع علي الافئدة".
ذرني و المكذبين اولي النعمة و مهلهم قليلاً . ان لدينا انكالاً و جحيماً و طعاماً ذاغصة و عذاباً اليما "مزمل آيه11-13".
يك بار ديگر در معني اين آيه ها دقت كنيد. كسي كه مال مي اندوزد و مي پندارد اين مال او را نگاهباني خواهد كرد در دوزخي افكنده مي شود كه دلش را مي گدازد. مال اندوزان نمي دانند چه كيفري براي آنان آماده ساخته ايم . پول را بي درخواست ربا به مردم وام دهيد.
و ما ادريك ما العقبة . فك رقبة . او اطعام في يوم ذي مسغبة يتيماً ذا مقربة او مسكيناً ذا متربة. "بلد12-16".
پيداست كه اين آيه ها براي مالداران و قدرتمندان تهديدهاي پياپي را در بردارد.اينها سخناني است كه به گوش ابوجهل،وليد و ابوسفيان خوشنوا نبود.و اين است كه مي بينيم سرسختترين مخالفان محمد شيخ خاندان و بازرگان ثروتمند است و پابرجاترين پيروان او بردگان و مستضعفان.
منبع:قيام حسين (عليه السلام)سيدجعفرشهيدي ص 24