پرسش :
چه نظريه هایی درباره تاريخ شهادت امام هادی عليهالسلام مطرح شده است؟
پاسخ :
درباره سال شهادت آن حضرت، تقريبا همه متفق بر سال 254 هجري هستند.[1] اما درباره ساير جزئيات تاريخ شهادت بايد گفت:
ماه
در اين باره، دو روايت وجود دارد. يكي ماه جمادي الثاني[2] و ديگري ماه رجب.[3] امروزه در ميان جامعه شيعي ما ماه رجب مورد توجه بيشتري مي باشد.
روز
نقل ماه رجب، در اين باره، با اختلافي روبرو نيست و بصورت مشخص، روز سوم ماه را نشان مي دهد.[4]
اما در نقل ماه جمادي الثاني سه روايت وجود دارد: سه شب از جمادي مانده[5] ؛ چهارشب مانده[6] ؛ پنج شب مانده.[7]
روز هفته
در اين باره هم يك نقل بيشتر وجود ندارد و آن، روز دو شنبه است.[8]
پي نوشتها:
[1]. در اين باره، دو روايت ديگر هم وجوددارد كه هيچيك قابل اعتنا نيست:
سال 250 در روايت دلائل الامامه از امام عسكري اين تاريخ ذكرشده و اين روايت، صحيح بنظر نمي رسد چراكه در همين روايت، سن امام، چهل سال و سال ولادت، 214 نقل شده.
سال 252 در نقل شرح احقاق الحق (ج29 ، ص 31) از سبائك الذهب بغدادي. كه اين هم با توجه به آن كثرت نزديك به اتفاق، قابل اعتنا نيست.
[2]. كليني، الاصول من الكافي (تهران، دار الكتب الاسلاميه، 1407ق، باب مولد ابي الحسن) ج1، ص498- 499؛ اربلي، كشف الغمه (تبريز، انتشارات بنيهاشم، 1381 ق) ج2، ص375؛ ابن اثير، الكامل في التاريخ، (بيروت، دار صادر، 1389ق) ج7، ص189؛ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابي طالب، ج4، ص401؛ طبري شيعي، دلائل الامامه، ص410 (با تعبير«گفته مي شود»)؛ الصواعق المحرقه، ص123 و نيز ميتوان به اين منابع ذيل نام امام، مراجعه نمود: تاريخ اهل البيت، تاريخ مواليدالائمه، تاريخ بغداد، وفيات الاعيان، الهدايةالكبري، الانساب، النجوم الزاهره، نورالابصار166، الفصول المهمه، المختصر ابوالفداء، تذكرةخواص، تاريخ طبري و شرح احقاق الحق به نقل از ائمة الهدي و احسن القصص.
[3]. شيخ مفيد، الارشاد، (قم، كنگره شيخ مفيد، 1413ق) ج2، ص297؛ كفعمي، المصباح، (قم، دار الرضي، 1405ق)ص512؛ طبرسي، تاج المواليد (بيروت، دار القاري، 1422ق)، ص56؛ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابي طالب، (قم، انتشارات علامه، 1379ق) ج4، ص401 (از ابن عياش) و نيز ميتوان به اين منابع ذيل تاريخ شهادت امام مراجعه كرد: شيخ طوسي، مصباح المتهجد (از ابراهيم بن هاشم)، اعلام الوري (از ابن عياش)، دلائل الامامه (از امام عسكري)، مسارّالشيعه، وصول الاخيار، كشف الغطاء، الحدائق الناضره، جواهر الكلام، كفايةالطالب، صحاح الاخبار (به نقل الزام الناصب و شرح احقاق الحق)، كافي(با تعبير«روايت شده»)، وفيات الاعيان(با تعبير«نقل شده») ، كشف الغمه(با تعبير«گفته مي شود»).
[4]. شيخ طوسي، مصباح المتهجد، (بيروت، موسسه فقه الشيعه، 1421ق) ص805 و819 (از ابراهيم بن هاشم)؛ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابي طالب، (قم، انتشارات علامه، 1379ق) ج4، ص401 (از ابن عياش)؛ طبرسي، تاج المواليد (بيروت، دار القاري، 1422ق)، ص56؛ اعلام الوري(از ابن عياش)، همچنين مي توان به اين منابع نيز مراجعه كرد: مصباح كفعمي، كشف الغطاء، جواهرالكلام، الحدائق الناضره، مسارّالشيعه، تاج المواليد، صحاح الاخبار(به نقل الزام و احقاق)، دلائل الامامه، وفيات الاعيان(با تعبير«گفته مي شود»)
[5]. ابن شهرآشوب، مناقب آل ابي طالب، ج4، ص401 (با تعبير«گفته مي شود»)
[6]. كليني، الاصول من الكافي(تهران، دار الكتب الاسلاميه، 1407ق، باب مولد ابي الحسن)ج1، ص498 و نيز: تاريخ طبري، وفيات الاعيان(با تعبير«گفته شده»)
[7]. اربلي، كشف الغمه (تبريز، بنيهاشم، 1381ق) ج2، ص375؛ خصيبي، الهدايةالكبري(بيروت، البلاغ، 1419ق) ص313 و نيز منابع ذيل: تاريخ اهل البيت، تاريخ مواليدالائمه، تاريخ بغداد، وفيات الاعيان، الانساب، نورالابصار، المختصرابوالفداء، شرح احقاق(از ائمةالهدي و احسن القصص)، دلائل الامامه(با تعبير«گفته مي شود»)، الفصول المهمه(25 جمادي الثاني)
[8]. طبرسي، تاج المواليد (بيروت، دار القاري، 1422ق)، ص56؛ طبري، دلائل الامامه (قم، بعثت، 1413ق) ص409؛ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابي طالب، ج4، ص401؛ تاريخ اهل البيت، الهدايةالكبري، تاريخ مواليدالائمه، وصول الاخيار، تاريخ طبري، الانساب، الفصول المهمه، نورالابصار، تاريخ بغداد، وفيات الاعيان.
منبع: سایت انوار طاها
درباره سال شهادت آن حضرت، تقريبا همه متفق بر سال 254 هجري هستند.[1] اما درباره ساير جزئيات تاريخ شهادت بايد گفت:
ماه
در اين باره، دو روايت وجود دارد. يكي ماه جمادي الثاني[2] و ديگري ماه رجب.[3] امروزه در ميان جامعه شيعي ما ماه رجب مورد توجه بيشتري مي باشد.
روز
نقل ماه رجب، در اين باره، با اختلافي روبرو نيست و بصورت مشخص، روز سوم ماه را نشان مي دهد.[4]
اما در نقل ماه جمادي الثاني سه روايت وجود دارد: سه شب از جمادي مانده[5] ؛ چهارشب مانده[6] ؛ پنج شب مانده.[7]
روز هفته
در اين باره هم يك نقل بيشتر وجود ندارد و آن، روز دو شنبه است.[8]
پي نوشتها:
[1]. در اين باره، دو روايت ديگر هم وجوددارد كه هيچيك قابل اعتنا نيست:
سال 250 در روايت دلائل الامامه از امام عسكري اين تاريخ ذكرشده و اين روايت، صحيح بنظر نمي رسد چراكه در همين روايت، سن امام، چهل سال و سال ولادت، 214 نقل شده.
سال 252 در نقل شرح احقاق الحق (ج29 ، ص 31) از سبائك الذهب بغدادي. كه اين هم با توجه به آن كثرت نزديك به اتفاق، قابل اعتنا نيست.
[2]. كليني، الاصول من الكافي (تهران، دار الكتب الاسلاميه، 1407ق، باب مولد ابي الحسن) ج1، ص498- 499؛ اربلي، كشف الغمه (تبريز، انتشارات بنيهاشم، 1381 ق) ج2، ص375؛ ابن اثير، الكامل في التاريخ، (بيروت، دار صادر، 1389ق) ج7، ص189؛ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابي طالب، ج4، ص401؛ طبري شيعي، دلائل الامامه، ص410 (با تعبير«گفته مي شود»)؛ الصواعق المحرقه، ص123 و نيز ميتوان به اين منابع ذيل نام امام، مراجعه نمود: تاريخ اهل البيت، تاريخ مواليدالائمه، تاريخ بغداد، وفيات الاعيان، الهدايةالكبري، الانساب، النجوم الزاهره، نورالابصار166، الفصول المهمه، المختصر ابوالفداء، تذكرةخواص، تاريخ طبري و شرح احقاق الحق به نقل از ائمة الهدي و احسن القصص.
[3]. شيخ مفيد، الارشاد، (قم، كنگره شيخ مفيد، 1413ق) ج2، ص297؛ كفعمي، المصباح، (قم، دار الرضي، 1405ق)ص512؛ طبرسي، تاج المواليد (بيروت، دار القاري، 1422ق)، ص56؛ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابي طالب، (قم، انتشارات علامه، 1379ق) ج4، ص401 (از ابن عياش) و نيز ميتوان به اين منابع ذيل تاريخ شهادت امام مراجعه كرد: شيخ طوسي، مصباح المتهجد (از ابراهيم بن هاشم)، اعلام الوري (از ابن عياش)، دلائل الامامه (از امام عسكري)، مسارّالشيعه، وصول الاخيار، كشف الغطاء، الحدائق الناضره، جواهر الكلام، كفايةالطالب، صحاح الاخبار (به نقل الزام الناصب و شرح احقاق الحق)، كافي(با تعبير«روايت شده»)، وفيات الاعيان(با تعبير«نقل شده») ، كشف الغمه(با تعبير«گفته مي شود»).
[4]. شيخ طوسي، مصباح المتهجد، (بيروت، موسسه فقه الشيعه، 1421ق) ص805 و819 (از ابراهيم بن هاشم)؛ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابي طالب، (قم، انتشارات علامه، 1379ق) ج4، ص401 (از ابن عياش)؛ طبرسي، تاج المواليد (بيروت، دار القاري، 1422ق)، ص56؛ اعلام الوري(از ابن عياش)، همچنين مي توان به اين منابع نيز مراجعه كرد: مصباح كفعمي، كشف الغطاء، جواهرالكلام، الحدائق الناضره، مسارّالشيعه، تاج المواليد، صحاح الاخبار(به نقل الزام و احقاق)، دلائل الامامه، وفيات الاعيان(با تعبير«گفته مي شود»)
[5]. ابن شهرآشوب، مناقب آل ابي طالب، ج4، ص401 (با تعبير«گفته مي شود»)
[6]. كليني، الاصول من الكافي(تهران، دار الكتب الاسلاميه، 1407ق، باب مولد ابي الحسن)ج1، ص498 و نيز: تاريخ طبري، وفيات الاعيان(با تعبير«گفته شده»)
[7]. اربلي، كشف الغمه (تبريز، بنيهاشم، 1381ق) ج2، ص375؛ خصيبي، الهدايةالكبري(بيروت، البلاغ، 1419ق) ص313 و نيز منابع ذيل: تاريخ اهل البيت، تاريخ مواليدالائمه، تاريخ بغداد، وفيات الاعيان، الانساب، نورالابصار، المختصرابوالفداء، شرح احقاق(از ائمةالهدي و احسن القصص)، دلائل الامامه(با تعبير«گفته مي شود»)، الفصول المهمه(25 جمادي الثاني)
[8]. طبرسي، تاج المواليد (بيروت، دار القاري، 1422ق)، ص56؛ طبري، دلائل الامامه (قم، بعثت، 1413ق) ص409؛ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابي طالب، ج4، ص401؛ تاريخ اهل البيت، الهدايةالكبري، تاريخ مواليدالائمه، وصول الاخيار، تاريخ طبري، الانساب، الفصول المهمه، نورالابصار، تاريخ بغداد، وفيات الاعيان.
منبع: سایت انوار طاها