پرسش :
روایات بسیاری وجود دارد که عموم مردم را از تفکر و تعقل پیرامون ذات الهی نهی مینماید. برخی معتقدند این نهی اولاً ارشادی است و ثانیا ویژه کسانی است که در مباحث عمیق عقلی مهارت کافی ندارند. آیا این نظریه و اعتقاد صحیح است یا خیر؟
پاسخ :
نهی ارشادی است، زیرا ممکن که یک تجلّی فعلی از ذات ربوبی است، چگونه میتواند تسلّط وجوی به ذات مقدّس پیدا کند تا آن را به طور برهان یا شهود درک کند. بلکه ما کنه وجود ممکن را هم نمیتوانیم بشناسیم. لذا فلاسفه در حالی که وجود را اظهر میدانند ولی کنه آن را اخفی میدانند و به قول فلیسوف عزیز ما مرحوم سبزواری: «ظهوره من اعرف الاشیاء و کنهه فی غایة الخفاء»
منبع: almazaheri.ir
نهی ارشادی است، زیرا ممکن که یک تجلّی فعلی از ذات ربوبی است، چگونه میتواند تسلّط وجوی به ذات مقدّس پیدا کند تا آن را به طور برهان یا شهود درک کند. بلکه ما کنه وجود ممکن را هم نمیتوانیم بشناسیم. لذا فلاسفه در حالی که وجود را اظهر میدانند ولی کنه آن را اخفی میدانند و به قول فلیسوف عزیز ما مرحوم سبزواری: «ظهوره من اعرف الاشیاء و کنهه فی غایة الخفاء»
منبع: almazaheri.ir