سه‌شنبه، 18 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا قیام امام حسین «عليه‌السلام» منجر به پیروزی شد یا شکست؟ اگر قيام ايشان پیروز شد، چرا باید در محرم و صفر عزاداری و شیون کنیم؟ در حالی که برای پیروزی جشن و شادی بر پا می‌کنند‌ و شهدای کربلا هم در شب عاشورا شاد بوده‌اند. پس گريه و زاری ما برای چيست؟


پاسخ :
هدف از قیام امام حسین«سلام‌ الله‌ عليه» احیای‌ دین در بين امّت اسلامي بود و با شهادت ایشان و اسارت خاندان نبی اکرم«صلّي‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و‌ سلّم»، این هدف تحقّق یافت. بنابراین قیام آن حضرت منجر به پیروزی شد و موجی در عالم بر پا کرد، امّا اين موج نياز به ادمه داشت که اسارت خاندان وحی آن را ادامه داد.

پس از آن، موج سوّمی لازم بود تا موج قيام آن امام بزرگوار را در نسل‌های بعدی تا قيامت منتشر کند و موج سوّم، در عزاداری‌ها و گریه و زاری برای امام حسین «سلام‌ الله‌ عليه» متحقّق شد و وظيفۀ شيعيان، با پيروی از ائمه طاهرين «سلام‌ الله‌ عليهم»، زنده نگه داشتن و گسترش عزاداری‌ها و انتقال آن به نسل‌های بعدی است.

امّا اين‌که شهدای کربلا در شب عاشورا شاد بوده‌اند، به خاطر رسيدن آنان به لقای الهی بوده و ربطی به وظيفۀ ما ندارد و اين عقيده که بايد در عاشورا و ايام عزاداری، شاد باشيم، عقيدۀ انحرافی و خطرناکی است.

منبع: almazaheri.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.