پرسش :
در مسأله شماره 1338 رساله بيان شده: «مسافرى که مىخواهد ده روز در محلى بماند، اگر از اوّل قصد داشته باشد که در بين ده روز به اطراف آنجا برود، چنانچه جايى که مىخواهد برود، از مقدار ترخّص دورتر باشد، بايد در همه ده روز نماز را تمام بخواند. و اگر از مقدار ترخّص دورتر باشد، بايد در تمام ده روز نماز را شکسته بخواند. ولى چنانچه بخواهد يک ساعت يا دو ساعت برود و برگردد در همه ده روز بايد نمازش را تمام بخواند.» لطفا بفرماييد، آيا در مدّت ده روز اوّل هر روز مىتواند به مدّت يک ساعت يا دو ساعت برود و برگردد يا اينکه در مدّت ده روز فقط يک بار مىتواند به مدّت يک يا دو ساعت برود و برگردد. و همچنين در مورد رفت و برگشت ده روز دوّم و سوّم فتواى حضرتعالى را بيان نماييد.
پاسخ :
در فرض مسأله در تمام ده روز اقامه، بايد قصد بيشتر از يک مرتبه به مقدار يک ساعت بيرون رفتن نداشته باشد. ولى بعد از تحقّق قصد اقامه و خواندن نماز چهار رکعتى بيرون رفتن هر روز به هر مدّت کمتر از مسافت شرعى مانع ندارد.
منبع: استفتائات امام خمینی(ره)، ج1، ص227
در فرض مسأله در تمام ده روز اقامه، بايد قصد بيشتر از يک مرتبه به مقدار يک ساعت بيرون رفتن نداشته باشد. ولى بعد از تحقّق قصد اقامه و خواندن نماز چهار رکعتى بيرون رفتن هر روز به هر مدّت کمتر از مسافت شرعى مانع ندارد.
منبع: استفتائات امام خمینی(ره)، ج1، ص227