پرسش :
این جانب دانشجوى یکى از کشورهاى خارج هستم. مسائلى براى ما پیش مىآید که از جواب آنها عاجز هستیم، به عنوان مثال: سؤال اوّل: در مسأله 2615 از رساله مىخوانیم: «اگر ماهى فلس دار را زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد پاک و خوردن آن حلال است، و چنانچه در آب بمیرد پاک است ولى خوردن آن حرام مىباشد و ماهى بىفلس را اگر چه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد حرام است». و در آیه 96 از سوره مائده مىخوانیم: أُحِلَّ لَکمْ صَیدُ الْبَحْرِ وَ طَعامُهُ مَتاعاً لَکمْ و بعضى از مسلمانان عرب و امریکایى به این آیه قرآن مجید استناد کرده و مىگویند هرچه از دریا صید شود حلال است، خواه فلس داشته باشد و خواه نداشته باشد، متأسّفانه تنها توضیحى که بنده در این مورد مىتوانستم بدهم این بوده است که «خیلى دیگر از مسائل عملیه از جمله چگونگى برگزارى نماز در قرآن به طور کلّى آمده و سنّت حضرت رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و ائمه معصومین علیهم السّلام آنها را توضیح داده و تفسیر کردهاند» به هر حال این توضیح قانعکننده نبوده. لطفا در این مورد توضیح بفرمایید. سؤال دوّم: مسأله 2397 از رساله مىگوید: «زن مسلمان نمىتواند به عقد کافر درآید، مرد مسلمان هم نمىتواند با زنهاى کافره غیر کتابیه به طور دائم ازدواج کند، و به احتیاط واجب ازدواج دائم با زنهاى کافره اهل کتاب نیز جایز نیست، ولى صیغه کردن زنهاى اهل کتاب مانند یهود و نصارى مانعى ندارد» در این مورد بعضى از برادران به آیه 5 سوره مائده یعنى الْیوْمَ أُحِلَّ لَکمُ الطَّیباتُ ... وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکتابَ مِنْ قَبْلِکمْ ... استناد کرده و مىگویند که مرد مسلمان مىتواند با زن اهل کتاب ازدواج دائم کند، و مىگویند که صلاحیت و حقوقى که قرآن در این آیه صریحا به زن صالحه اهل کتاب داده است به وسیله مسأله 2397 محدود شده است. لطفا این مسأله و این آیه را توضیح دهید. سؤال سوّم: در مقدّمه فصل نماز مسافر در رساله عملیه مىخوانیم: «مسافر باید نماز ظهر و عصر و عشاء را با هشت شرط شکسته بجا آورد» قرآن مجید در آیه 101 سوره نساء مىفرماید: وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِی الْأَرْضِ فَلَیسَ عَلَیکمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ. با توجّه به این آیه بفرمایید که مسافر مجبور است نماز را شکسته بخواند یا اینکه مختار است و مىتواند اگر خواست نمازش را کامل بخواند؟ اگر جواب این است که باید نماز را شکسته بخواند لطفا مستندات این حکم را نیز ذکر بفرمایید.
شرح پرسش :
مدرک استنباط احکام اسلام فقط کتاب خدا نیست تا به ملاحظه اطلاق آیهاى حکمى اثبات شود، بلکه یکى از مهمّترین مدارک آن سنّت پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و روایات مأثوره از اهل بیت آن حضرت است، که آنچه از رساله نقل نمودهاید به وسیله آنها اثبات مىشود. منبع: استفتائات امام خمینی(ره)، ج3، ص622
مدرک استنباط احکام اسلام فقط کتاب خدا نیست تا به ملاحظه اطلاق آیهاى حکمى اثبات شود، بلکه یکى از مهمّترین مدارک آن سنّت پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و روایات مأثوره از اهل بیت آن حضرت است، که آنچه از رساله نقل نمودهاید به وسیله آنها اثبات مىشود. منبع: استفتائات امام خمینی(ره)، ج3، ص622
پاسخ :
این جانب دانشجوى یکى از کشورهاى خارج هستم. مسائلى براى ما پیش مىآید که از جواب آنها عاجز هستیم، به عنوان مثال:
سؤال اوّل: در مسأله 2615 از رساله مىخوانیم: «اگر ماهى فلس دار را زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد پاک و خوردن آن حلال است، و چنانچه در آب بمیرد پاک است ولى خوردن آن حرام مىباشد و ماهى بىفلس را اگر چه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد حرام است».
این جانب دانشجوى یکى از کشورهاى خارج هستم. مسائلى براى ما پیش مىآید که از جواب آنها عاجز هستیم، به عنوان مثال:
سؤال اوّل: در مسأله 2615 از رساله مىخوانیم: «اگر ماهى فلس دار را زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد پاک و خوردن آن حلال است، و چنانچه در آب بمیرد پاک است ولى خوردن آن حرام مىباشد و ماهى بىفلس را اگر چه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد حرام است».