سه‌شنبه، 26 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

لزوم رفتن فرزند به مهدکودک

پرسش :

چرا باید فرزندان خردسالمان را به مهدکودک بفرستیم و این کار چه اهمیتی دارد؟


پاسخ :
کودکانی که به مهدکودک می روند زمینه رشد اجتماعی‌شان فراهم می شود و در تعاملات اجتماعی شکل می گیرند. بسیاری از رفتارهایی که کودکان در خانه نیاموخته اند، در جای دیگری به نام مهدکودک می آموزند. رفتارهای منفی یا رفتارهایی که چندان مثبت یا جامعه پسند نیستند، در مهدکودک کمرنگ می شوند.
 
به این ترتیب کودکان مجموعه ای از رفتارها و اطلاعات مفید را در مهدکودک می آموزند و از طرف دیگر رفتارهای بدی که آموخته اند در مهدکودک، با روشهای خاصی که وجود دارد، تعدیل می گردد. رشد کلامی در مهدکودک اهمیت زیادی دارد. تحقیقات نشان می دهد کودکانی که به مهد کودک رفته اند نسبت به کودکانی که به مهد نرفته اند از واژه های بیشتری استفاده می کنند و نحوه ارتباطشان با دیگران راحت تر است. بنابراین یک مهدکودک خوب با معیارهای بهداشتی و تربیتی قابل قبول، تأثیر زیادی در رشد روانی کودک دارد.
 
البته والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که فرزندشان را به موقع از مهدکودک تحویل بگیرند. اگر کودک مدتی را در مهد چشم به راه آمدن والدین بماند، دچار نوعی هیجان می شود که برایش آزاردهنده است و شاید به این فکر بیفتد که فراموشش کرده اند و دیگر به دنبالش نخواهند آمد. این نگرانی کودک اهمیت زیادی دارد و باید از بروز آن جلوگیری شود.
 
بنابراین باید کودک را به موقع به مهد بسپاریم و به موقع او را تحویل بگیریم. تمام کودکان در ابتدای رفتن به مهدکودک قدری اظهار ناراحتی می کنند و نگران هستند و حتی گاهی به شدت گریه می کنند. در چنین صورتی با کمک مربیان و روش های صحیح رفتاردرمانی می توان این کودکان را آماده کرد و آنها را راضی نمود که چند ساعتی از مادر خود دور باشند.
 
رفتن کودکان به آمادگی نیز بسیار مهم و در مراحل رشد کودک بسیار مؤثر است و او را برای ورود به دبستان آماده می سازد. کودکانی که دوره آمادگی را گذرانده اند برای ورود به دبستان بسیار مهیاتر هستند و آموزش های رسمی و غیررسمی که برایشان در نظر گرفته شده به رشد اجتماعی و مهارت های حرکتی آنها کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

منبع: پاسخ به والدین، دکتر سیما فردوسی، تهران: انتشارات صابرین، چاپ سیزدهم، 1394.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.