يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سرآغاز وجوب روزه

پرسش :

آیا روایتی به این مضمون وجود دارد که روزه گرفتن از آن زمان بر ما واجب شد که حضرت آدم (علیه السلام) از میوه ممنوعه خورد؟


پاسخ :
روایتی در این زمینه وجود دارد اما سند آن مرسل و غیر قابل اعتماد است:

«وَ رُوِیَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع) أَنَّهُ قَالَ جَاءَ نَفَرٌ مِن‏ جاء نفر من‏ الیهود إلى رسول الله (ص) فسأله أعلمهم عن مسائل فکان فیما سأله أنه قال له لأی شی‏ء فرض الله عز و جل الصوم على أمتک بالنهار ثلاثین یوما و فرض الله على الأمم أکثر من ذلک فقال النبی ص إن آدم‏ (ع) لما أکل‏ من الشجرة بقی فی بطنه ثلاثین یوما ففرض الله على ذریته ثلاثین یوما الجوع و العطش و الذی یأکلونه باللیل تفضل من الله عز و جل علیهم و کذلک کان على آدم ع ففرض الله ذلک على أمتی ثم تلا هذه الآیة- کتب‏ علیکم الصیام‏ کما کتب‏ على الذین من قبلکم‏ لعلکم تتقون. أیاما معدودات‏ قال الیهودی صدقت یا محمد ...».[۱]

از امام حسن مجتبی (علیه السلام) روایت شده است:

تنى چند از یهود نزد رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) آمدند، دانشمندترین ایشان در باره مسائلى از آن ‌حضرت سؤال کرد؛ از جمله سؤال‌هایش این بود؛ چرا خداى عزّ و جلّ سى روز روزه در ساعات روز را بر امت تو واجب کرده، اما بر امت‌هاى دیگر بیش از این‌را واجب کرده بود؟

رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: وقتى آدم (علیه السلام) از میوه آن درخت خورد، سى روز اثر آن در شکم وی باقى ماند؛ از این جهت خدا سى روز گرسنگى و تشنگى را بر نسل او واجب کرد، و آنچه در شب می‌خورند تفضّلى از جانب خداى متعال در باره ایشان است؛ کار بر آدم نیز بر همین گونه بود و از این ‌رو خدا آن ‌را بر امت من واجب ساخته است. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ، أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ‏».[۲]

مرد یهودى گفت راست گفتى یا محمّد... .

در فرض پذیرش این روایت، اصل روزه برای تمام امت‌ها سی روز بوده، اما پیامبران نیز - با اجازه پروردگار - توانایی تشریع برخی عبادات را دارند که دیگر پیامبران از این حق استفاده کرده و مقدار روزه واجب را افزایش دادند، اما پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله) تنها به اعلام وجوب همان مقدار اولیه برای روزه بسنده نمود.

پی‌نوشت‌ها:
[۱]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج ‏۲، ص ۷۴، کتابچی، تهران، چاپ ششم، ۱۳۷۶ش.
[۲] بقره، ۱۸۳- ۱۸۴. «اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید، روزه داشتن بر شما مقرر شد، همچنان که بر کسانى که پیش از شما بوده‌‏اند مقرر شده بود، تا پرهیزگار شوید. در روزهایى چند...».

منبع: اسلام کوئست


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط
موارد بیشتر برای شما