پنجشنبه، 25 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

تعمیر و بازسازی حسینیه و مسجد از عواید مربوط به روضه خوانی | سوال دو

پرسش :

واقف فردی را به عنوان متولی بعد از خود در وقف نامه انتخاب می کند، قبل از واقف متولی تعیین شده فوت می کند، واقف با تغییر تولیت مجدد در کلیه اموال خود تغییر به عمل می آورد و اولاد منحصر به فرد متولی فوت شده اقرار و اعتراف به صحت تولیت شخص دوم از ناحیه واقف را می نماید. ۱- آیا تغییر تولیت در موقوفه توسط واقف خلاف شرعی می باشد یا خیر؟ ۲- در صورتی که بودجه موقوفه ای از درآمد دکاکین به عنوان دهه عزاداری موجود باشد ولی تکیه یا حسینیه مورد نظر فاقد آب و برق و گاز کشی و تعمیرات درب و پنجره باشد آیا جهت نگهداری موقوفه و تأمین مایحتاجات آن می توان از بودجه روضه خوانی استفاده نمود یا خیر؟ ۳- اعیانی ملک مسکونی وقفی جهت عزاداری دهه عاشورا از طرف واقف مشخص می شود. در صورت از بین رفتن اعیانی می توان بر خلاف نظر واقف در آن مکان مسجد بنا نمود یا خیر؟ ۴- آیا متولی بر حسب قانون می تواند برای خود نائب التولیه انتخاب کند یا برابر وکالت بلاعزل به دیگری اختیار امورات را بدهد یا خیر؟


پاسخ :
١- واقف در فرض سؤال پس از موت متولی، نمی تواند متولی دیگری تعیین نماید و باید به حاکم شرع رجوع نماید و او متولی نصب نماید.
٢- در فرض سؤال صرف درآمد در غیر جهت عزاداری جائز نیست.
٣- اگر زمین وقف نبوده پس از خراب شدن اعیانی اختیار آن با واقف یا ورثه او می باشد.
٤- متولی حق واگذاری تولیت به غیر را ندارد مگر اینکه در وقف این حق برای او تعیین شده باشد بلی در صورتی که شرط مباشرت نشده می تواند در انجام بعضی از امور که وظیفه اوست، وکیل بگیرد.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.