مفطرات روزه | آگاه شدن محتلم بعد از اذان صبح از جنابتش
پرسش :
وظیفۀ کسی که بعد از اذان صبح بیدار می شود و خود را محتلم می بیند، در مورد روزۀ آن روز چیست؟(1)
پاسخ :
1. روزۀ ماه رمضان: روزه اش صحیح است؛ اگرچه که بداند قبل از اذان محتلم شده (تمام مراجع عظام تقلید).
2. روزۀ قضای ماه رمضان:
الف. اگر نداند قبل از اذان صبح محتلم شده یا بعدش، روزه اش صحیح است (تمام مراجع عظام تقلید).
ب. اگر بداند قبل از اذان محتلم شده:
وقت قضا تنگ نیست:
روزه باطل است (حضرت امام و آیات عظام خویی، نوری، گلپایگانی، صافی، اراکی، فاضل و زنجانی).
به احتیاط واجب روزه باطل است (آیات عظام مکارم و وحید).
روزه صحیح است (آیات عظام تبریزی و سیستانی).
وقت قضا تنگ است:
روزه باطل است (حضرت امام و آیات عظام خویی و نوری).
روزه صحیح است (آیات عظام تبریزی، سیستانی و مکارم).
به احتیاط واجب، آن روز را روزه بگیرد و یک روز دیگر را نیز روزه بگیرد (آیات عظام گلپایگانی، صافی، فاضل، اراکی و زنجانی).
3. روزۀ واجب معین:
روزه صحیح است (حضرت امام و آیات عظام خویی، تبریزی، گلپایگانی، فاضل، صافی، سیستانی، وحید، اراکی، بهجت، نوری، مکارم و زنجانی).
4. روزۀ واجب غیرمعین:
روزه صحیح است (حضرت امام و آیات عظام خویی، تبریزی، گلپایگانی، فاضل، صافی، سیستانی، وحید، مکارم، زنجانی و نوری).
روزه باطل است (آیت الله بهجت).
پینوشت:
1- توضیح المسائل مراجع، مسأله 1620و1633و1635و1636؛ وحید، توضیح المسائل، مسأله 1628و1641و1643و1644؛ صافی، توضیح المسائل، مسأله 1645؛وسیلة النجاة، مسأله 1089؛ عروة الوثقی، فصل فیما یجبالامساک عنه، الثامن، ذیل مسأله 48و54.
منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.
1. روزۀ ماه رمضان: روزه اش صحیح است؛ اگرچه که بداند قبل از اذان محتلم شده (تمام مراجع عظام تقلید).
2. روزۀ قضای ماه رمضان:
الف. اگر نداند قبل از اذان صبح محتلم شده یا بعدش، روزه اش صحیح است (تمام مراجع عظام تقلید).
ب. اگر بداند قبل از اذان محتلم شده:
وقت قضا تنگ نیست:
روزه باطل است (حضرت امام و آیات عظام خویی، نوری، گلپایگانی، صافی، اراکی، فاضل و زنجانی).
به احتیاط واجب روزه باطل است (آیات عظام مکارم و وحید).
روزه صحیح است (آیات عظام تبریزی و سیستانی).
وقت قضا تنگ است:
روزه باطل است (حضرت امام و آیات عظام خویی و نوری).
روزه صحیح است (آیات عظام تبریزی، سیستانی و مکارم).
به احتیاط واجب، آن روز را روزه بگیرد و یک روز دیگر را نیز روزه بگیرد (آیات عظام گلپایگانی، صافی، فاضل، اراکی و زنجانی).
3. روزۀ واجب معین:
روزه صحیح است (حضرت امام و آیات عظام خویی، تبریزی، گلپایگانی، فاضل، صافی، سیستانی، وحید، اراکی، بهجت، نوری، مکارم و زنجانی).
4. روزۀ واجب غیرمعین:
روزه صحیح است (حضرت امام و آیات عظام خویی، تبریزی، گلپایگانی، فاضل، صافی، سیستانی، وحید، مکارم، زنجانی و نوری).
روزه باطل است (آیت الله بهجت).
پینوشت:
1- توضیح المسائل مراجع، مسأله 1620و1633و1635و1636؛ وحید، توضیح المسائل، مسأله 1628و1641و1643و1644؛ صافی، توضیح المسائل، مسأله 1645؛وسیلة النجاة، مسأله 1089؛ عروة الوثقی، فصل فیما یجبالامساک عنه، الثامن، ذیل مسأله 48و54.
منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.