يکشنبه، 25 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

خواستگارى دختر از پسر

پرسش :

من دخترى هستم 22 ساله و در یک خانواده مذهبى اما نه خشک مذهب بزرگ شده ام که به ارزش هاى دینى معتقد هستند. یکى از این ارزش ها این است که دختر باید حد خودش را بداند، من یک دختر معتقد به ارزش هاى دینى هستم و رعایت مى کنم. مشکل من درباره ازدواج است که تا به حال هیچ خواستگارى نداشته ام من از لحاظ خانوادگى و تحصیلات و چهره مشکلى ندارم. امروزه دخترهایى که بى بندوبار و بى حجاب هستند بهترین زندگى را دارند حتى یک بار خواستم این طور باشم ولى بیشتر از 2 روز دوام نیاوردم. من در دانشگاه تا حالا چندبار از پسرهایى که براى ازدواج مناسب بودند، را دیده ام ولى هم رفتار آنها عادى بود و هم رفتار من. حالا 1 نفر هست که مناسب است و قبولش دارم، نمى دانم چکار کنم؟


پاسخ :
قصد شما براى ازدواج با فردى که احساس خوبى نسبت به او پیدا کرده اید امرى طبیعى است، لذا لازم است براى جهت بخشى مثبت به این حس خود، ارزیابى روشنى از شرایط خود داشته باشید تا برخورد واقع بینانه اى با آن، در جهت امر بسیار مقدس و ارزشمند ازدواج داشته باشید.

شأن و منزلت یک دختر ایجاب مى کند که تقاضا و اقدام براى ازدواج از طرف مرد صورت گیرد. در ازدواج همیشه پسران طالبند و دختران مطلوب، این عادت بر اساس فطرت انسانى آنهاست. به همین جهت پسران به خواستگارى مى روند نه دختران، حتى در روایتى که مربوط به ازدواج آدم و حواست، آدم با این که خلیفه خدا و مسجود ملائکه شد ولى مأمور شد که از حوا خواستگارى کند و خداوند اجازه نداد حوا از آدم خواستگارى کند. حال اگر عکس این عادت فطرى اتفاق افتد، نتیجه مطلوبى نخواهد داد و بلکه گاهى سبب تحقیر و شکست روحى دختر مى شود. البته طبق نظر همه مراجع، خواستگارى دختر از پسر اشکال ندارد؛ مگر آنکه این امر خلاف عرف و به گونه اى باشد که باعث هتک دختر شود.
 

راهکار عملى

با توجه به مطالب فوق و شرایط مسئله شما لازم است چند نکته را خدمتتان عرض کنیم:

1. ازدواج و انتخاب شریک براى زندگى مسئله اى نیست که با افکار و رفتارهاى ناشى از احساسات زودگذر پایه ریزى شود. باید براى آن برنامه ریزى دقیق و حساب شده اى داشت و بدون محاسبه و دوراندیشى اقدام کردن جز پشیمانى و حسرت چیز دیگرى به دنبال ندارد.

2. انتخاب همسر باید بر اساس ملاک ها و معیارهاى صحیح و عقل پسند باشد. کسى که مى خواهد ازدواج کند. ابتدا باید ببیند آمادگى و موقعیت آن را دارد یا نه، سپس در مورد ویژگى هاى همسر آینده اش فکر کند و معیارهاى اصلى را کشف کند؛ در مرحله سوم باید بکوشد تا افرادى را در نظر بگیرد که بهترین و بیشترین معیار همسر خوب را دارا هستند. این سه مرحله از اصول اساسى ازدواج است و باید رعایت شود.

3. در مورد مسئله اى که براى شما پیش آمده، اگر با بررسى و تحقیق و مشورت هاى لازم ایشان را فردى صالح و مناسب تشخیص دادید، بهترین راه آن است که از طریق واسطه اى مورد اعتماد نظر طرف مقابل را درباره خویش جویا شوید. در صورتى که او نیز واقعا به ازدواج با شما تمایل دارد، به طور رسمى و از طریق خانواده محترمشان از شما خواستگارى کند تا ان شاءاللّه هر چه زودتر با توافق شما و وى و خانواده هاى محترمتان مقدمات ازدواج فراهم شود. اگر با بررسى هاى به عمل آمده ایشان را مناسب تشخیص ندادید احساسات خود را کنترل و از ابراز محبت خوددارى کنید؛ زیرا علاقه یک سویه راه به جایى نمى برد. بنابراین، با تفحص و پرس و جوى مختصرى که فرد واسطه انجام مى دهد، مسئله روشن مى شود و از این دغدغه خاطر و اشتغال فکرى رهایى مى یابید.

لازم به تأکید است فرد واسطه با ید داراى صفاتى چون دلسوزى، مورد اعتماد و سرّ نگهدار، عاقل و داراى تجربه باشد و به گونه اى عمل کند که مثلاً مى خواهد از نظر و دیدگاه وى درباره شما مطلع شود و یا مى خواهد دخترى را براى ازدواج به وى معرفى کند و از اظهار تمایل و علاقه شما به وى (حداقل در مرحله اول) او را مطلع نسازد. مطمئنا اگر دختر و پسر از تناسب کافى برخوردار باشند و پسر نیز به این دختر تمایل داشته باشد اقدام خواهد کرد وگرنه به دنبال فرد مورد نظر دیگرى خواهد رفت.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.