چهارشنبه، 18 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام حج | احرام: سوال هشت

پرسش :

آیا احرام حج حتماً باید در مکۀ قدیم یا مسجدالحرام باشد، یا در محله‌هاى نوساز هم کفایت مى‌کند؟


پاسخ :
امام خمینى (رحمه الله): 
محل احرام حج، شهر مکه است، هر موضع که باشد حتى در محله‌هاى تازه‌ساز، ولى مستحب است در مقام ابراهیم علیه السلام یا حجر اسماعیل علیه السلام واقع شود.

آیة اللّٰه گلپایگانى «ره» (رحمه الله): 
احرام حج تمتع در محله‌هاى نوساز که از محله‌هاى مکه محسوب مى‌شوند صحیح و مجزى است. واللّٰه العالم.

آیة اللّٰه اراکى «ره» (رحمه الله): 
احرام حج در مکۀ فعلى کافى است.

آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله): 
در هر کجا که صدق مکه کند کافى است و اگر چه در محله‌هاى نوساز و جدید باشد.

آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله): 
احوط اقتصار بر مکه قدیم است در این حکم.

آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله): 
بنابر احتیاط لازم احرام حج - در صورتى که میسور باشد - باید در مواضعى که از مکۀ قدیم است، بوده باشد و چنانچه در جایى احرام ببندد که احتمال مى‌دهد از مکۀ قدیم است کفایت مى‌کند. واللّٰه العالم.

آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله): 
در محله‌هاى نوساز هم کفایت مى‌کند.

آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله): 
احرام در محله‌هاى نوساز هم کفایت مى‌کند.

آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله): 
اظهر جواز مُحرم شدن از قسمتهاى جدید شهر مکه است مگر قسمتهایى که بیرون حرم باشد.

آیة اللّٰه صافى (حفظه الله): 
بنابر احتیاط واجب احرام حج را تا مى‌تواند در مکه قدیم بجا بیاورد. واللّٰه العالم.

آیة اللّٰه نورى (حفظه الله): 
در محلّه‌هاى نوساز هم کافى است.

​​​​​​​​​​​​​​‌منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.