احکام حج | سعی: سوال یک
پرسش :
امروزه که فاصلۀ بین صفا و مروه به صورت سالن دو طبقهاى ساخته شده است انجام سعى در طبقۀ دوّم چه حکمى دارد؟
پاسخ :
امام خمینى (رحمه الله):
اشکال دارد.
آیة اللّٰه گلپایگانى (رحمه الله):
اگر احراز شود که طبقۀ دوم بین جبلین واقع شده، سعى جایز است والاّ جایز نیست. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه اراکى (رحمه الله):
سعى از طبقۀ دوم مجزى نیست.
آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله):
جایز نیست.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
در صورتى که احراز شود که سعى بین صفا و مروه واقع شده، سعى از طبقه دوم مانع ندارد.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
سعى در طبقۀ دوم بنابر احتیاط باید ترک شود. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
صحیح نیست.
آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
جایز نیست مگر در هنگام ضرورت شدید.
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
در صورتى که طبقۀ فوقانى بین صفا و مروه باشد نه بالاتر مسعى در طبقۀ مذکور جایز و الّا جایز نیست.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
اگر طبقۀ دوم بین کوه صفا و مروه قرار گرفته باشد و بلندتر نباشد مانع ندارد. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه نورى (حفظه الله):
در صورتى که محرز باشد که طبقۀ دوم یا بالاتر میان دو کوه صفا و مروه واقع است اشکال ندارد ولى اگر محرز نباشد اشکال دارد.
منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵.
امام خمینى (رحمه الله):
اشکال دارد.
آیة اللّٰه گلپایگانى (رحمه الله):
اگر احراز شود که طبقۀ دوم بین جبلین واقع شده، سعى جایز است والاّ جایز نیست. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه اراکى (رحمه الله):
سعى از طبقۀ دوم مجزى نیست.
آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله):
جایز نیست.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
در صورتى که احراز شود که سعى بین صفا و مروه واقع شده، سعى از طبقه دوم مانع ندارد.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
سعى در طبقۀ دوم بنابر احتیاط باید ترک شود. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
صحیح نیست.
آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
جایز نیست مگر در هنگام ضرورت شدید.
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
در صورتى که طبقۀ فوقانى بین صفا و مروه باشد نه بالاتر مسعى در طبقۀ مذکور جایز و الّا جایز نیست.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
اگر طبقۀ دوم بین کوه صفا و مروه قرار گرفته باشد و بلندتر نباشد مانع ندارد. واللّٰه العالم.
آیة اللّٰه نورى (حفظه الله):
در صورتى که محرز باشد که طبقۀ دوم یا بالاتر میان دو کوه صفا و مروه واقع است اشکال ندارد ولى اگر محرز نباشد اشکال دارد.
منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵.