پنجشنبه، 23 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علت درد ساعد بعد از ورزش بدنسازی

پرسش :

جوانی ۲۰ ساله هستم که به فعالیت ورزشی بدنسازی مشغول هستم در باشگاه یک حرکت را چند بار تکرار کردم و زیادی فشار آوردم ناگهان دردی در ناحیه استخوان زیرین ساعد احساس کردم چند بار دکتر رفتم و دکتر گفت تاندونها همگی سالم هستند. مسکن مصرف کردم و فیزیوتراپی نیز رفتم. دستم را به راحتی همه طرف میچرخانم و انگشتها را نیز راحت باز و بسته میکنم فقط استخوان زیرین ساعد مخصوصا هنگام حرکت خاصی درد میکند. بعد از گذشت حدود هفت ماه هنوز درد وجود دارد البته کمی بهبود یافته است. اکنون ورزش را ۲ ماهی است متوقف کرده ام. لطفا مرا راهنمایی کنید که آیا درد کامل با استراحت برطرف میشود یا نیاز به جراحی دارد و اگر با استراحت خوب میشود چه مدت طول میکشد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
درد ناگهانی در ساعد و در هنگام ورزش بدنسازی میتواند به علت آسیب استخوان یا عضله و یا آسیب فاشیای روی عضلات ایجاد شود.

فشار نیروهای زیاد و مکرر به استخوان میتواند موجب شکستگی استرسی در استخوان ساعد گردد. این شکستگی ها موجب تغییر شکل یا تورمی در استخوان نشده و صرفا درد ایجاد میکنند. شکستگی های استرسی معمولا با مدتی استراحت و دوری از انجام فعالیت های شدید بدنی بهبود میابند. تشخیص این شکستگی ها معمولا به توسط ام آر آی و یا اسکن رادیوایزوتوپ داده میشود.

کشش زیادی که در هنگام فعالیت های سنگین ورزشی به عضلات وارد میشود میتواند موجب آسیب آنها چه بصورت پارگی و چه بصورت کشیدگی شود. این آسیب ها معمولا با مدتی استراحت بهبود میابند. تشخیص آسیب های عضلانی معمولا به توسط ام آر آی داده میشود.

ضربه مستقیم و یا کشش عضلانی میتواند موجب آسیب فاشیای روی عضلات ساعد شود. گاهی اوقات فاشیا پاره شده و عضلات از طریق فضای باز شده به بیرون رفته و حالتی مانند فتق پیدا میکنند. این آسیب های را میتوان با کمک ام آر آی تشخیص داد.

مشکلات ذکر شده بندرت نیاز به عمل جراحی خواهند داشت. بسته به شدت آسیب زمان استراحت متفاوت است ولی بسیاری از آنها با چند ماه استراحت و دوری از فعالیت های ورزشی شدید بهبود میابند. ورزشکار در دوران استراحت باید نرمش های کششی را قطع نکرده و بطور مرتب آنها را انجام دهد.

در صورت عدم بهبودی بیمار باید مجددا معاینه شده و از لحاظ تصویربرداری بررسی مجدد و کاملی شود.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.