پنجشنبه، 23 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

درمان آرتروز مفصل مچ پا

پرسش :

مادر من ۷۰ ساله هستند که به غیر از آرتروز شدید مشکل یا بیماری خاص دیگری ندارند. ولی متاسفانه آرتروز مچ پای ایشان آنقدر شدید است که واقعاّ ناراحتشان میکند. خیلی هم سعی میکنند رژیم غذایی مناسب داشته باشند که وزن کم کنند ولی به دلیل تحرک کم و درد ناموفق در کاهش وزن هستند. البته وزنشان متوسط است. آیا ایشان می توانند آرتروبلاستی مچ پا داشته باشند؟ اگر مفصل را خشک کنند عوارض جانبی آن چیست و راه رفتن به چه شکلی می شود؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
درمان آرتروز مچ پا در ابتدا استفاده از اقدامات غیر جراحی مانند کاهش وزن، مچ بند و مصرف داروهای ضد التهاب است. در صورتی که این اقدامات نتواند پاسخ درمان مناسبی را ایجاد کند ممکن است عمل جراحی بتواند درد بیمار را کاهش دهد.

دو نوع عمل جراحی برای این بیماران انجام میشود. در عمل جراحی آرترودز یا خشک کردن مفصل مچ پا استخوان های دو طرف مفصل مچ را به یکدیگر متصل میکنند. این عمل جراحی درد بیمار را از بین میبرد ولی موجب خشک شدن مفصل هم میشود. بعد از این عمل بیمار نمیتواند مچ پای خود را به بالا و پایین حرکت دهد. راه رفتن بیمار شبیه به کسی میشود که پای خود را گچ گرفته است.

در عمل جراحی تعویض مفصل استخوان های دو طرف مفصل مچ پا برداشته شده و با سطوح مصنوعی که عمدتا فلزی است جایگزین میشود. در این نوع از عمل جراحی درد بیمار از بین رفته ولی بیمار میتواند همچنان مچ پای خود را حرکت دهد.

معیارهای متفاوتی در اینکه کدامیک از اعمال جراحی ذکر شده برای بیمار مفید است در نظر گرفته میشوند. یکی از این
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.