پنجشنبه، 23 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

بهبودی بعد از شکستکی قوزک داخلی

پرسش :

آیا کسی که قوزک داخلی پاش شکسته بعد از یک ماه می تونه بدون عصا راه بره؟ اگر راه بره احساس درد هم داره یا نه؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
شکستگی قوزک داخلی برای جوش خوردن به حداقل شش هفته زمان نیاز دارد. این شکستگی ها را در صورتیکه بدون جابجایی باشند میتوان با گچ گیری درمان کرد ولی وقتی با جابجایی باشند نیاز به عمل جراحی دارند.

عمل جراحی این شکستگی ها معمولا بصورت جااندازی باز و استفاده از پیچ و پین است. بعد از جراحی، مچ و ساق بیمار به مدت چند روز در یک آتل کوتاه گذاشته میشود تا درد و تورم مچ و کف پا کاهش یابد. بعد از چند روز آتل خارج شده و بیمار حرکات مچ پای خود را شروع میکند. در این زمان وی میتواند با کمک عصا راه برود ولی نباید در حین ایستادن و راه رفتن کف پای خود را بر روی زمین فشار داده و نباید وزن خود را بر روی پای آسیب دیده بیندازد. همچنین بیمار تا چند هفته نباید پای خود را به مدت طولانی به پایین آویزان کمک وگرنه ورم میکند.

پس از گذشت حدود یک ماه و نیم پزشک معالج از مچ پای بیمار رادیوگرافی به عمل میاورد. در صورتیکه در عکس رادیوگرافی جوش خوردگی شکستگی قوزک داخلی دیده شود به بیمار اجازه داده میشود که در حین ایستادن و راه رفتن پای خود را بر روی زمین فشار دهد. بیمار تا یکی دو هفته دیگر همچنان با عصا راه میرود ولی بتدریج آن را کنار میگذارد.

اگر قبل از اینکه شکستگی بطور کامل جوش بخورد بیمار با پای شکسته بدون عصا راه برود مچ پای وی دردناک شده و ممکن است شکستگی وی جابجا شود.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.