پنجشنبه، 23 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علت ورم در ناحیه مچ پا بعد از شکستگی و باز شدن گچ

پرسش :

خانمی ۵۵ ساله با وزن ۸۷ کیلو گرم هستم حدود ۴ ماه پیش بر اثر افتادن قوزک داخلی پایم شکست و پزشک معالجم بعد از تصویر برداری تشخیص دادند که پایم باید به مدت ۲ ماه در گچ باشد. بعد از دو ماه و پس از تصویربرداری گچ پایم را باز نمود. حال با گذشت ۲ ماه هنوز روی پایم درد دارد و ورم نیزدارد. چگونه درد و ورم پایم را کم کنم؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:

شایعترین علت ورم که چند ماه بعد از شکستگی همچنان ادامه دارد بیحرکتی مفصل نزدیک شکستگی است. علل دیگر عبارتند از:

- جوش نخوردن شکستگی
- عفونت در محل شکستگی
- آتروفی سودک

جوش نخوردگی شکستگی و عفونت را میتوان به وسیله رادیوگرافی مچ پا و بررسی های پاراکلینیکی تشخیص داد. در صورت وجود این عوارض باید درمان متناسب با آنها انجام شود.

مهمترین روش درمان آتروفی سودک و ورمی که بر اثر بیحرکتی در پا بوجود آمده است شروع حرکات مچ پا و انگشتان است. حرکت مچ پا باید چند روز بعد از عمل جراحی شکستگی مچ پا و یا بلافاصله بعد از باز کردن گچ پا شروع شود. البته حرکات پا در چند روز اول و یا حتی یکی دو هفته اول ممکن است قدری دردناک باشد ولی اگربیمار به علت ترس از درد پای خود را حرکت ندهد ورم و بدنبال آن درد بیشتر میشود.

این حرکات باید در قالب نرمش های خاص مچ پا صورت گیرند. بتدریج و با گذشت چند هفته تورم و درد از بین خواهد رفت. برای کاهش درد میتوان نرمش ها را همراه با گرم کردن مچ پا انجام داد. گرما درد را کم کرده و تحمل فرد را برای انجام نرمش ها بیشتر میکند. استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب هم به منظور کاهش درد و تورم و بهتر انجام دادن نرمش ها مفید است.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.