پنجشنبه، 23 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

نکروز استخوان تالوس پس از شکستگی

پرسش :

من در یک حادثه بر اثر افتادن از بلندی دچار شکستگی تالوس و قوزک داخلی پا شده ام. چند درصد احتمال نکروز و سیاه شدن استخوان وجود دارد. اکنون حدود دو ماه از حادثه میگذرد و من گچ پایم را با دستور پزشک باز کرده ام ولی با عصا راه میروم و در هنگام راه رفتن بدون عصا درد زیادی در ناحیه کف تا مچ پا احساس میکنم. تا چه مدت باید با عصا راه بروم و دلیل این درد چه چیزی میباشد. آیا راه رفتن بدون عصا برایم مشکلی بوجود نمی آورد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
احتمال نکروز استخوان تالوس پس از شکستگی آن زیاد است. هر چه شدت جابه جایی اولیه شکستگی بیشتر باشد این احتمال بیشتر است. مطالعات مختلف درصد های متفاوتی را ذکر کرده اند. احتمال این عارضه بعد از شکستگی استخوان قاپ یا تالوس به طور متوسط حدود ۷۱-۱۵ در صد است.

بعد از شکستگی تالوس بیمار باید حدود سه ماه با عصا راه برود. این حداقل زمانی است که شکستگی برای جوش خوردن به آن نیاز دارد. در صورتی که قبل از جوش خوردن شکستگی بیمار بدون عصا بر روی آن راه برود احتمال جابجا شدن شکستگی زیاد است.

بعد از آن از مچ پا رادیوگرافی به عمل میاید و در صورتی که در رادیوگرافی جوش خوردگی در محل شکستگی مشاهده شود با اجازه پزشک معالج میتوان بتدریج عصا را کنار گذاشت. بیمار میتواند برای کاهش فشار بر روی محل شکستگی از کفش های مخصوص استفاده کند. این کفش ها با نسخه پزشک و به توسط مراکز ارتوپدی فنی ساخته میشوند.

علت باقی ماندن درد میتواند جوش نخوردن محل شکستگی، وجود آسیب های همراه مانند آسیب رباط ها و یا غضروف مفصلی، عفونت در محل شکستگی و یا علل دیگر باشد. پزشک معالج با معاینه و بررسی های تصویربرداری و پاراکلینیکی میتواند علت درد را مشخص کرده و آن را درمان کند.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.