شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

جوش خوردن شکستگی انگشت دست

پرسش :

مدت چهل روز پیش ضربه شدیدی به انگشت دست راستم وارد شد که باعث خرد شدن آن شد و با عمل جراحی پین گذاری شد. بعد از سی روز پین ها را از دستم خارج کردند ولی انگشتم جوش نخورد و هر بار که به دکتر مراجعه میکنم میگوید تغییری نکرده و این به معنی جوش خوردن است و برایم ده جلسه فیزیوتراپی نوشت. با مراجعه به فیزیوتراپی گفت که تراکم استخوانم ضعیف است حال از شما خواهش میکنم برای جوش خوردن استخوانم مرا راهنمایی کنید.


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
شکستگی های انگشتان دست در غالب اوقات نیازی به عمل جراحی نداشته و با آتل درمان میشوند با این حال در مواردی که جابجایی قطعات شکسته شده زیاد بوده و یا شکستگی ناپایدار است درمان نیازمند استفاده از جراحی است. در جراحی این شکستگی ها برای بیحرکت کردن قطعات شکستگی معمولا از پین استفاده میشود. گرچه در بعضی مواقع پیچ و پلاک هم مورد استفاده قرار میگیرد.

پین بصورت موقت دو استخوان شکسته شده را در کنار یکدیگر نگه داشته تا جوش بخورند. پین های انگشت معمولا بعد از یک ماه خارج میشوند. بعد از خارج کردن پین ها بیمار باید حرکات مفاصل انگشت را انجام دهد تا از خشکی آنها جلوگیری کند.

جوش خوردن شکستگی ها انگشت مراحل متفاوتی دارد. بعد از گذشت یک ماه از درمان معمولا قطعات شکسته شده به توسط بافتی شبیه به غضروف که مانند یک چسب عمل میکند به یکدیگر متصل میشوند. در این مرحله اگر از انگشت عکس رادیولوژی گرفته شود جوش خوردگی دیده نمیشود. در این حال بیمار ممکن است فکر کند شکستگی وی جوش نخورده است.

واقعیت اینست که بعد از یک ماه همانطور که گفته شد قطعات شکسته شده با چسب بافتی مخصوصی به یکدیگر منصل میشوند. این اتصال به نحوی است که به بیمار اجازه میدهد حرکات انگشت و مفاصل آن را شروع کند و فعالیت های معمولی را با دست انجام بدهد. در واقع در این حال شکستگی بصورت بالینی جوش خورده ولی بصورت رادیوگرافی خیر.

جوش خوردن رادیوگرافی بیمار بعد از حدود ۶-۴ ماه در تصویر رادیولوژی دیده میشود. یعنی برای اینکه بیمار و پزشک بتوانند در تصویر رادیوگرافی اتصال استخوان های شکسته شده را ببینند باید ۶-۴ ماه صبر کنند. البته هیچگاه پین شش ماه در دست نمانده یا دست بمدت شش ماه در آتل یا گچ نمیماند.

نکته دیگر اینست که تشخیص ضعیف شدن استخوان با متخصص ارتوپدی است نه فیزیوتراپ. وظیفه فیزیوتراپ کمک به کاهش درد بیمار با استفاده از روش های فیزیکی و بهبود حرکات اندام است. تشخیص مشکلات بیمار به عهده پزشک است.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط