سه‌شنبه، 25 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام مسائل متفرقه | بیمه: سوال یک

پرسش :

اینجانب مى خواستم نظر جنابعالى را راجع به مشکل خود و مشکل تمام افرادى که شرایط مرا دارند را جویا شوم. توضیح این که: جوان 26 ساله اى هستم که حدود 5/5 سال در یکى از مؤسّسات خصوصى شهر، که از همان ابتداى کار توسّط کارفرما تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعى قرار گرفتم، استخدام شدم و با رضایت کامل از کارفرماى خود مشغول به کار هستم. ولى اکنون به علّت مشکلات عدیده اى که برایم پیش آمده، و در ضمن صاحب فرزند نیز شده ام متأسفانه نمى توانم ادامه کار بدهم، طىّ این مدّت هر ماهه بیمه 7% از حقوقمان را کسر مى کند 20% هم کارفرما براى تک تک پرسنل پرداخت مى کند و 3% بیمه بیکارى از من نوعى و کارفرما که جمعاً 30% کلّ حقوق مى شود توسط بیمه دریافت مى گردد. که در حال حاضر ماهى حال سؤال من اینجاست الآن شرایط من طورى شده است که مجبور به استعفا از کارم شده ام. هیچ مبلغى از ذخیره بیمه بیکارى شامل من نمى شود؟ قانون کار تأمین اجتماعى مى گوید اگر کارگرى توسّط کارفرما اخراج شود به ایشان بیمه بیکارى تعلّق مى گیرد. کارفرما مى گوید حالا که شما مى خواهید استعفا بدهید بیایید ما شما را به عنوان اخراجى به تأمین اجتماعى معرّفى کنیم مشکل مالى شما هم حل شود. آیا مى توانم چنین کارى کنم؟


پاسخ :
این کار نوعى تقلّب محسوب مى شود و درآمد حاصل از آن جایز نیست. کسى که به میل خود کارگاه مناسبى را رها مى کند و بیکار مى شود نباید از حقّ بیکارى استفاده کند والّا بسیارى از کارگران ممکن است ترجیح دهند کار خود را رها کرده، و مدّتى از پول بیمه بیکارى استفاده کنند.

منبع: استفتائات جدید، آیت‌‌ الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله، جلد 4، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، قم: انتشارات امام علی بن ابی‌طالب علیه ‌السلام، 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.