پنجشنبه، 24 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

خرید و فروش کتابهاى ضد دین و مذهب | سوال دو

پرسش :

آیا براى کتابفروشى‌ها جایز است که کتابهایى را به فروش رسانند که اسلام را به طور عام یا مذهب اهل بیت (ع) را به طور خاص مورد حمله قرار مى دهند و پیروان آن را تکفیر نموده و اهل بدعت و ضلالت مى نامند؟ آیا خریدارى از این نوع کتابفروشى‌ها به طور مطلق و کلى جایز است‌؟ آیا توصیه مى کنید که با مسئولان این کتابفروشى ها به طور مطلق و کلى جایز است‌؟ آیا توصیه مى کنید که با مسئولان این کتاب فروشى‌ها با شیوه منطقى و احسن گفتگو شود تا فروش این نوع کتابها را متوقف کنند؟ اگر این گفتگو باعث ضرر و زیان بر گفتگو کننده شود، حکم آن چه خواهد بود؟


پاسخ :
فروش و نشر کتابهاى مذکور به طور کلى جوازندارد؛ زیرا از بارزترین مصادیق کتاب هاى ضلال و متضمن دروغها و ادعاهاى باطل در مورد مذهب بوده و موجب آسیب دیدن چهره پیروان این مذهب مى شود. اما خریدن آنها به منظور آگاهى و نقد و رد آنها اشکالى ندارد. چنان که گفتگو با مسئولان آنها با شیوه حکیمانه و با موعظه حسنه و با سخنان منطقى و واقع بینانه و بدون شتم و دشنام نیز اشکالى ندارد.

منبع: یکصد و یک سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی، محمد اسحاق فیاض، مترجم: سرور دانش، ناشر: دبیرخانه کنگره تجلیل از مقام علمی آیت الله العظمی فیاض، 1392 ش.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.