احکام قضایی | حدود: سوال شش
پرسش :
در مواردى که سارق مورد عفو مسروق منه قرار مىگیرد، آیا حاکم شرع بنابه مصالحى مىتواند حد را اجرا نماید یا خیر؟
پاسخ :
در صورتى که با عدم اجراى حد، سارق بر عمل خود تشجیع شود و موجب زیان در استمرار سرقت سارق و یا سرقت دیگران باشد عفوش حرام بوده و واجب است حاکم شرع با نادیده گرفتن عفو صاحب مال، حد را اجرا نماید، ولى اگر سارق توبه کرده و اصلاح شده در این صورت، «حد» که: «جَزٰاءً بِمٰا کَسَبٰا نَکٰالاً مِنَ اللّٰهِ » است دیگر موردى ندارد. خصوصاً در صورتى که، توبه از دستگیرى و یا امکان دستگیرى ثابت شود که در این مورد کلاً حد ساقط است، و در قرآن نیز «فَمَنْ عَفٰا وَ أَصْلَحَ » عفو را تنها در زمینه اصلاح جانى، لازم دانسته و در صورت افساد، عفو او کمک به ظلم است و حرام مىباشد.
منبع: احکام قضایی بر مبنای قرآنی، محمد صادقی تهرانی، ناشر: شکرانه، قم، 1392 ش.
در صورتى که با عدم اجراى حد، سارق بر عمل خود تشجیع شود و موجب زیان در استمرار سرقت سارق و یا سرقت دیگران باشد عفوش حرام بوده و واجب است حاکم شرع با نادیده گرفتن عفو صاحب مال، حد را اجرا نماید، ولى اگر سارق توبه کرده و اصلاح شده در این صورت، «حد» که: «جَزٰاءً بِمٰا کَسَبٰا نَکٰالاً مِنَ اللّٰهِ » است دیگر موردى ندارد. خصوصاً در صورتى که، توبه از دستگیرى و یا امکان دستگیرى ثابت شود که در این مورد کلاً حد ساقط است، و در قرآن نیز «فَمَنْ عَفٰا وَ أَصْلَحَ » عفو را تنها در زمینه اصلاح جانى، لازم دانسته و در صورت افساد، عفو او کمک به ظلم است و حرام مىباشد.
منبع: احکام قضایی بر مبنای قرآنی، محمد صادقی تهرانی، ناشر: شکرانه، قم، 1392 ش.