جمعه، 23 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

آیین تأیید در مسیحیت

پرسش :

آیین تأیید در مسیحیت به چه منظوری انجام می شود؟


پاسخ :
تأیید که تدهین یا مهر کردن نیز نامیده می شود(1) تکمیل کننده ی آیین غسل تعمید تلقی می شود. این مراسم به این هدف صورت می گیرد که فرد پیمان و عهدی را که در کودکی در مراسم غسل تعمید به نیابت از جانب او بسته شده آگاهانه مورد تأکید و تأیید قرار دهد.

در مراسم تعمید بر نجات از گناه ذاتی تأکید می شود و طی آن فرد با خداوند آشتی می کند اما در مراسم تأیید بر جنبه ی اثباتی، یعنی هدایت گرفتن از روح القدس، تأکید می شود. این مراسم معمولاً در سنی که فرد قدرت تشخیص و قبول مسئولیت داشته باشد و بتواند ایمان و عقیده ی مذهبی خویش را عقلاً بپذیرد انجام می شود. امروزه در آن دسته از کلیساهایی که این مراسم را به عمل می آورند معمولاً تأیید و تنفیذ بین 10 تا 13 سالگی صورت می گیرد.(2)

مسئولیت انجام این کار در کلیسای کاتولیک بر عهده اسقف است. در ارتدوکس، مسئولیت این شعار دینی از آن جهت به اسقف اختصاص یافته که تنها اوست که می تواند کریسم(3) را تقدیس کند و هیچ کشیش دیگری نمی تواند این امر را عهده دار شود. این با روش کاتولیک روم که هنوز اداره ی تمام شعایر دینی را مخصوص اسقف می داند فرق نمایان دارد. پیشانی، چشمان، سوراخ بینی، گوش ها، دهان، سینه، دست ها و پاهای داوطلب تدهین می شود. پروتستان هایی که به کلیسای ارتدوکس ملحق می شوند، باید تدهین شوند.

پی نوشت:
(1). اینار مولند، جهان مسیحیت، ص 58.
(2). محمد رضا زیبائی نژاد، مسیحیت شناسی مقایسه ای، ص 321.
(3). Chrism، روغن تقدیس یافته ای که برای برخی از شعایر مانند تعمید و تدهین به کار می رود.

منبع: جهان مسیحیت، اینارمولند، ترجمه محمد باقر انصاری- مسیح مهاجری، موسسه انتشاراتی امیر کبیر تهران، 1387، ص 58.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.