سه‌شنبه، 25 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

شخص معصوم از جنس بشر

پرسش :

آیا این سخن که، شخص معصوم از جنس بشر نیست قابل پذیرش است؟


پاسخ :
گفته شده: معصوم از سنخ بشر نیست، بلکه موجود دیگرى به صورت بشرى است; همانند ملائکه که گاهى به صورت بشر در مى آیند.

از همین رو، احکام بشرى; از قبیل: شهوت، غضب و دیگر صفات رذیله در آنان وجود ندارد. این قول به برخى متکلمان اشاعره نسبت داده شده است.

ابن ابى الحدید مى گوید: «معصوم کسى است که در نفس یا بدنش یا هر دو، خاصیتى است که مقتضى امتناع اقدام او بر معاصى است.»(1)

این احتمال نیز از جهاتى اشکال دارد:
1 ـ شخص معصوم ـ پیامبر یا امام ـ باید در میان مردم الگو باشد; همان گونه که خداوند مى فرماید: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»(2) در حقیقت الگو جنبه عملى دین است که در شخص معصوم پیاده شده است; تا مردم به او اقتدا کرده و از این طریق به کمال و سعادت خود برسند. همان طور که مى دانیم الگوى بشر باید از جنس خودش باشد; تا با وجود تمام غرایز و صفات نفسانى بشر، با آن ها مبارزه کرده و راه سعادت را دنبال کند و در این راه براى دیگران الگو باشد.

از همین رو مى بینیم که قرآن در هیچ موردى، ملائکه را الگوى بشر قرار نداده و مردم را به اقتداى آنان دعوت نکرده است، بلکه تمام دعوت قرآن بر اقتدا و تأسى به انبیا و صالحان متمرکز شده است.

2 ـ این احتمال، مخالف با آیات قرآن است; زیرا قرآن به صراحت بر این حقیقت تأکید دارد که معصوم همانند بقیه مردم است و تنها داراى کمالات و فضایل و قابلیت هایى است که خداوند متعال آنان را با این اوصاف به سوى خلق فرستاده است. در اینجا به برخى از آیات اشاره مى کنیم:

الف) «قالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ»(3)؛ (فرستادگانشان به آنان گفتند: ما بشرى همانند شماییم.)

ب) «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى إِلَیَّ»(4)؛ (بگو اى پیامبر! من بشرى همانند شمایم که بر من وحى مى شود.)

ج) «وَما کانَ لِبَشَر أَنْ یُکَلِّمَهُ اللهُ إِلاّ وَحْیاً...»(5)؛ (بر هیچ بشرى نیست که خداوند با او سخن گوید مگر از طریق وحى... .)

د) «وَما أَرْسَلْنا قَبْلَکَ إِلاّ رِجالا نُوحِی إِلَیْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ * وَما جَعَلْناهُمْ جَسَداً لا یَأْکُلُونَ الطَّعامَ وَما کانُوا خالِدِینَ»(6)؛ (و ما پیش از تو، جز مردانى که به آنان وحى مى کردیم، نفرستادیم (همه انسان بودند و از جنس بشر)، اگر نمى دانید از آگاهان بپرسید. آنان را پیکرهایى که غذا نخورند قرار ندادیم و عمر جاویدان هم نداشتند.) (7)

پی نوشت:
 (1). شرح ابن ابى الحدید، ج 7، ص 7.
 (2). سوره احزاب، آیه 21.
(3). سوره ابراهیم، آیه 11.
(4). سوره کهف، آیه 11.
(5). سوره شورى، آیه 51.
(6). سوره انبیا، آیات 7 و 8.

منبع: امام شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران، چاپ اول، ج 1، ص 124.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما