احکام وقف | ثبوت و عدم ثبوت وقف: سوال سی و پنج
پرسش :
معمولاً مهرهایی که در مساجد برای نمازگزاران، مردم خیّری می آورند، پس از مدتی این مهرها به واسطۀ این که پیشانی مؤمنین عرق داشته و یا به واسطۀ آب وضو تر می شود و موقع سجده، روی مهرها می گذارند؛ مهرها کثیف، چرک، سیاه و اغلب شکسته می شود که دیگر به هیچ وجه، قابل استفاده نمی گردد؛ لذا مهرهای دیگری آورده می شود و آن مهرها را کنار می گذارند و به علاوۀ مهرهایی هم که در خانه ها، برای افراد آن خانه قابل استفاده نبوده و همچنین قرآن و مفاتیح پاره شده به مساجد می آورند. در نتیجه پس از مدتی، تعداد زیادی از این گونه مهرها و همچنین قرآن و مفاتیح پاره در مساجد جمع آوری که چون قابل استفاده نبوده؛ آن ها را یا به رودخانه ریخته و یا زیر خاک و زمین دفن می نمایند. لذا چنانچه افرادی حاضر شوند برای استصواب، این گونه مهرها را مجدداً آب ریخته و از صورت اولیه خارج و در قالب های دیگری و به شکل مهرهای دیگری درآورده که هم در از بین بردن آن ها جلوگیری و هم قابل استفاده مجدد برای نمازگزاران گردد، آیا می توانند از این قبیل مهرهای جدید ساخته، در تکایا و یا هتل ها و مسافرخانه ها و در ادارات و ارگان های مذهبی و خانه ها و مساجد و اشخاص برای با خود داشتن در نمازهای جمعه از آن استفاده کنند یا خیر؟ مستدعی است نظر مبارک را مرقوم فرمایید.
پاسخ :
بسمه تعالی، در صورتی که احراز وقف شدن مهرها نباشد با علم به رضایت صاحبان آن ها، ولو به شاهد حال، می توانند در جاهای دیگر هم استفاده کنند.
منبع: استفتائات امام خمینی(ره)، جلد 7، ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمیی(ره)، تهران، 1392 ش.
بسمه تعالی، در صورتی که احراز وقف شدن مهرها نباشد با علم به رضایت صاحبان آن ها، ولو به شاهد حال، می توانند در جاهای دیگر هم استفاده کنند.
منبع: استفتائات امام خمینی(ره)، جلد 7، ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمیی(ره)، تهران، 1392 ش.