روزه در ادیان پیش از اسلام
پرسش :
آیا در ادیان پیش از اسلام نیز روزه بوده است؟
پاسخ :
قرآن با صراحت وجود این فریضه الهی را در ادیان دیگر بیان می کند.(1) و براى پیشینیان نیز واجب بوده است و هم اکنون در کتب عهد عتیق و جدید مطالبى مربوط به روزه وجود دارد؛ اینک چند فراز از آنها:
1- در تمام اوقات در میان هر طایفه و هر ملّت در موقع ورود اندوه و زحمت غیر مترقّبه روزه معمول بوده است. (پولس، 3:5).
2- حضرت موسى چهل روز روزه گرفت. (سفر تثنیه، 9:9).
3- قوم یهود در موقعى که فرصت یافته مى خواستند اظهار خضوع نمایند روزه مى داشتند تا به وسیله آن رضاى حق را تحصیل نمایند. (سفر داوران 20:26).
4- حضرت مسیح به شاگردانش دستور داد که پس از فوت او روزه خواهند داشت. (انجیل لوقا، 5:34).
این بود چند جمله از کتب عهدین و براى تفصیل بیشتر به کتاب قاموس کتاب مقدّس، ص 437 - 438، مراجعه بفرمایید.
پی نوشت:
(1). سوره بقره، آیه 183.
منبع: پاسخ به پرسشهای مذهبی، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله جعفر سبحانی، نسل جوان، قم، 1388.
قرآن با صراحت وجود این فریضه الهی را در ادیان دیگر بیان می کند.(1) و براى پیشینیان نیز واجب بوده است و هم اکنون در کتب عهد عتیق و جدید مطالبى مربوط به روزه وجود دارد؛ اینک چند فراز از آنها:
1- در تمام اوقات در میان هر طایفه و هر ملّت در موقع ورود اندوه و زحمت غیر مترقّبه روزه معمول بوده است. (پولس، 3:5).
2- حضرت موسى چهل روز روزه گرفت. (سفر تثنیه، 9:9).
3- قوم یهود در موقعى که فرصت یافته مى خواستند اظهار خضوع نمایند روزه مى داشتند تا به وسیله آن رضاى حق را تحصیل نمایند. (سفر داوران 20:26).
4- حضرت مسیح به شاگردانش دستور داد که پس از فوت او روزه خواهند داشت. (انجیل لوقا، 5:34).
این بود چند جمله از کتب عهدین و براى تفصیل بیشتر به کتاب قاموس کتاب مقدّس، ص 437 - 438، مراجعه بفرمایید.
پی نوشت:
(1). سوره بقره، آیه 183.
منبع: پاسخ به پرسشهای مذهبی، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله جعفر سبحانی، نسل جوان، قم، 1388.