جمعه، 26 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

توبه؛ موجب بی نیازی از شفاعت

پرسش :

با وجود «توبه» چه نیازی به «شفاعت» است؟


پاسخ :
اگر سؤال شود که با وجود توبه چه نیازی به شفاعت است، باید گفت: «اولاً» توبه شرایطى دارد چه بسا انسان موفق به انجام شرائط آن نشود؛ زیرا در چندین آیه از «قرآن مجید» شرط توبه اصلاح گذشته بیان شده، یعنى کسى که سالیان دراز مرتکب گناهى شود و بعد نادم گردد و از در توبه درآید باید خطاهاى گذشته را هرچند «حقّ الله» بوده با اعمال نیک خود جبران کند و اگر «حقّ الناس» بوده همه را تا آخر بپردازد، بنابراین «توبه» برخلاف آنچه تصور مى شود تنها ندامت نیست.

چه بسا خطاکارانى که موفق به این جبران و اصلاح نمى شوند، در حالى که ندامت و پشیمانى سراسر وجود آنها را فرا گرفته، اگر به شفاعت دل نبندند از آمرزش الهى مأیوس شده و این یأس، آنها را غرق در گناه بیشتر مى کند.

«ثانیاً» ممکن است کسى به گناهى آلوده باشد و هنوز توفیق توبه و ندامت براى او حاصل نشده باشد، اگر احساس کند که امکان دارد در قیامت شفیعان دست او را بگیرند، به شرط اینکه گناهان دیگر را ترک کند و یا کارهاى خیر و مثبتى انجام دهد همین معنا لااقل سبب تشویق او به ترک گناهان دیگر و انجام اعمال خیر خواهد شد.

منبع: پیام قرآن‏، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازى دام ظله، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، دار الکتب الاسلامیة‏، تهران‏، ‏1386 شمسی‏، چاپ: نهم، ج 6، ص 532.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.