پرسش :
تعليل اميرالمؤمنين(عليهالسّلام) نسبت به نقصان عقل در زن چيست؟
پاسخ :
تعليل حضرت در مورد نقصان عقل اين است كه شهادت دو زن، در حكم شهادت يك مرد است، زيرا كه در قرآن مىفرمايد:
» فان لم يكونا رَجُلين فرجلٌ وامْرأتانِ ممّن تَرْضَون من الشهداء»(1).
شهادت دو زن، در حكم شهادت يك مرد است. شهادت امرى مستند به حس و مشاهده است و حضور و شهود زن در همه جا محذور و يا محدود مىباشد، خود قرآن نكته آن را ذكر مىكند و مىفرمايد: اين كه شهادت دو زن، در حكم شهادت يك مرد است، نه براى آن است كه زن، عقل و دركى ناقص دارد و در تشخيص، اشتباه مىكند بلكه:
» اَن تَضِلَّ اِحداهما فتذكّر احداهما الأُخرى»(2).
اگر يكى از اين دو فراموش نمود ديگرى او را تذكر بدهد.
زيرا كه زن مشغول كارهاى خانه، تربيت بچه، و مشكلات مادرى بوده و ممكن است صحنهاى را كه ديده فراموش كند، بنابراين دو نفر باشند تا اگر يكى يادش رفت ديگرى او را متذكر كند.
(1) سوره بقره، آيه 282.
(2) همان.
( آیةالله جوادی آملی ،زن در آئينه جلال و جمال، صفحات 373 ـ 374.)
تعليل حضرت در مورد نقصان عقل اين است كه شهادت دو زن، در حكم شهادت يك مرد است، زيرا كه در قرآن مىفرمايد:
» فان لم يكونا رَجُلين فرجلٌ وامْرأتانِ ممّن تَرْضَون من الشهداء»(1).
شهادت دو زن، در حكم شهادت يك مرد است. شهادت امرى مستند به حس و مشاهده است و حضور و شهود زن در همه جا محذور و يا محدود مىباشد، خود قرآن نكته آن را ذكر مىكند و مىفرمايد: اين كه شهادت دو زن، در حكم شهادت يك مرد است، نه براى آن است كه زن، عقل و دركى ناقص دارد و در تشخيص، اشتباه مىكند بلكه:
» اَن تَضِلَّ اِحداهما فتذكّر احداهما الأُخرى»(2).
اگر يكى از اين دو فراموش نمود ديگرى او را تذكر بدهد.
زيرا كه زن مشغول كارهاى خانه، تربيت بچه، و مشكلات مادرى بوده و ممكن است صحنهاى را كه ديده فراموش كند، بنابراين دو نفر باشند تا اگر يكى يادش رفت ديگرى او را متذكر كند.
(1) سوره بقره، آيه 282.
(2) همان.
( آیةالله جوادی آملی ،زن در آئينه جلال و جمال، صفحات 373 ـ 374.)