چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اگر بخواهيد خواهرتان را نصيحت كنيد چه چيزهايي را به او توصيه مي كنيد؟


پاسخ :
دررابطه بااين سوال توجه شما را به نكات ذيل جلب مي كنيم
الف) معنويت گرا باشيد: در عصر حاضر بيشتر از همه اوقات ثابت شده است كه انسان هايي كه در زندگي هدفمند هستند و داراي باورهاي ديني و مذهبي هستند از لحاظ رواني و روحي آسايش بيشتري دارند.[1] به همين خاطر روان شناسان و روانپزشكان خود در عصر فعلي مبلغ دين خدا شده اند و از مردم مي خواهند كه با رعايت اصول و ارزشهاي ديني آسايش خود، خانواده آينده و جامعة خود را بيمه كنيد. آنها اعلام مي دارند كه بسياري از مشكلات رواني، اختلافات خانوادگي (نزاع، طلاق، ناسازگاري، فرار دختران از منزل...) ناشي از بحران و فقر معنويت است. پس شما با توجه به دستورات دين (اصول دين، فروع دين و اخلاق) زندگي خودت را پويا، با نشاط گردان و از عواقب شوم سستي در ارزشها در امان باش.[2]
ب) پيوسته خدا را در نظر داشته باش: براي اين منظور به مسائل زير توجه كنيد:
1. نعمت هاي خدا را مورد تأمل و دقت قرار دهيد.
«برگ درختان سبز درنظر هوشيار هر ورقش دفتري است معرفت كردگار»
2. دوستي انتخاب كن كه شما را به ياد خدا اندازد سخنانش به علم شما بيفزايد و عملش شما را به ياد آخرت بيندازد.
3. هر روز با قرآن انس داشته باش (اگرچه روزي يك يا چند آيه بخوانيد) كم بخوانيد و پيوسته بخوانيد كه اين كار استمرار بيشتري دارد.
4. هر جا اشتباهي كردي سريع باز گرد و نگو دير شد. (نگذار عادات بد در وجودت ريشه بدواند)
5. دعا جزء برنامه روزانه ات باشد(كم ولي هر روز) كه با سلامت روحي، نشاط، تحرك و اميدواري مي گردد.
6. به نمازت اهميت بده (باعث جلوگيري از زشتي ها مي شود.اگر نماز قبول حق شود همة اعمال انسان قبول مي شود و اگر ردّ شود همه اعمال ردّ مي شود.)
ج) الگو داشته باش: به حرف ديگران كه در مورد تو چه قضاوتي مي كنند زياد اهميت نده (البته اگر خلاف حق بگويند) بهترين زنان در جهان حضرت فاطمه ـ سلام الله عليها ـ را الگوي خودت قرار ده. خشنودي ايشان را با هيچ چيز عوض نكن چه زنان و دختراني كه بخاطر لذت چند روز خود از شفاعت ايشان خود را دور مي كنند. (در صفات خوب، اخلاق، درس خواندن و تعادل، از الگوهاي ديني و سالم در زندگي ات استفاده كن.)
د) مهربان باش: نسبت به كساني كه از مسير منحرف شده اند مهربان باش خداي ناكرده نسبت به آنها مغرور نباش از روي محبت با دوستان هم سن خود كه اشتباه مي روند سخن بگو.
هـ ) برنامه ريزي: براي تفريح، ورزش، مطالعه، عبادت، كار خود برنامه داشته باش و در هيچ كدام زياده روي نكن كه از ديگري باز مي ماني. مثلاً اگر برنامه مطالعه ات را اشتباهآً آخر شب بگذاري در برنامه ريزي موفق نبوده اي چون آخر شب خسته شده اي و ذهنت كشش خوبي براي گرفتن مطالب ندارد. (ساعات شبانه روز خود را چهار قسمت كن عبادت، كار و تلاش، معاشرت با نزديكان، بهره برداري از لذت هاي مشروع و حلال).[3]
و) رضايت پدر و مادر: بسياري از بزرگان و دانشمندان ما يكي از عوامل موفقيت خود را احترام زياد به پدر و مادر مي دانند چرا كه خداوند در قرآن شريف پس از دعوت به يگانه پرستي احترام به والدين را مطرح ساخته است.[4] از آنها بخواهيد براي شما و آيندة شما دعا كنند.
ز) تجربه: از مشورت در زندگي غافل نشو در هر امر مهمي كه برايت پيش مي آيد (مثل انتخاب رشته تحصيلي، انتخاب دوست، انتخاب مرجع تقليد، انتخاب پزشك و...) از متخصصان همان رشته نظرخواهي بكن. به نصيحت هاي پدر و مادرت گوش كن و مطمئن باش كه هيچ كس از پدر و مادرت نسبت به شما دلسوزتر نيست البته پس از خداوند مهربان.
ج) مطالعة روشمند: در مطالعه كردن به نكات زير توجه كن.
1. در كلاس كاملاً به نكاتي كه استاد يا خانمتان مي گويد تمركز داشته باش براي اين كار لازم است دفتري جداگانه براي هر درسي برداري ونكات مهم و كليدي را در اثناء تدريس او ياد داشت كني.
2. نكات، لغات، واژه هاي مبهم درس را از معلمانت بپرس.
3. اگر ممكن است درسهايت را با يكي از بهترين دوستان بحث كن (يعني گاهي شما درس را براي او توضيح دهيد، گاهي دوستتان) از نظر روان شناسي ثابت شده است كه اين روش مطالعه باعث ماندگار شدن مطالب در ذهن مي شود.
4. در مورد شيوة مطالعه از كتاب هاي كمكي استفاده كن.
ط) اين شعر را روي دفترت بنويس:
«اي زن به تو از فاطمه اين گونه خطاب است ارزنده ترين زينت زن حفظ حجاب است»
ي) هشيار باش: اگر دوستاني داري كه اشتباه مي روند و سخنان محبت آميز و خيرخواهانه شما را نمي پذيرند و از مسير خدا خارج مي شوند قطع رابطه كن.
ك) در دفتري صفات زشت خودت را بنوس (آنهايي كه خودت سراغ داري يا آنهايي را كه ديگران از روي خيرخواهي به شما تذكر مي دهند) و سعي كن با برنامه اي حساب شده آنها را روز به روز كم كني واز سوي ديگر صفات مثبت خودت را (آنهايي كه خود مي داني يا ديگران مي گويند در وجود شما هست) بنويس سعي كن كم رنگ نشوند و يا باعث غرور و تكبر شما نسبت به ديگران نشود.
ل) اعتدال: در همه چيز از كندروي و تندروي پرهيز كن كه حضرت علي ـ عليه‎ السلام ـ مي فرمايند:جاهل يا افراط مي كند يا تفريط.
از ديگران (افراد دلسوز) در مورد رفتار و گفتارت نظرخواهي كن و سعي كن آنها را به حد اعتدال برساني.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . ويكتور فرانكل، انسان در جستجوي معني، ترجمه اكبر معارفي، دانشگاه تهران، 1380، ص 66.
[2] . ديل كارنگي، آئين زندگي، ترجمه جهانگير افخمي، انتشارات ارمغان، 1376، ص196.
[3] . ميزان الحكمه، محمدي ري شهري، دارالحديث قم، (باب مراقبه)
[4] . سورة بقره، آيه 83، سورة نساء، آيه 36 و...


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.