چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

تا چه حد لازم است دختر و پسر به لحاظ ظاهرى از جمله زيبايى، قد و قامت و چاقى و لاغرى با هم تناسب داشته باشند.


پاسخ :
دختر و پسر لازم است به تناسب ظاهرى خود به ويژه زيبايى توجه كنند؛ البته زيبايى همسر براى آقايان بيشتر از خانم‏ها اهميت دارد. در خانم‏ها اين معيار كمرنگ‏تر از آقايان است وبيشتر، اقتدار مرد، استقلال فكرى او، نقش حمايتگرى و قدرت مديريتش مهم است.
گاهى بى‏توجهى به زيبايى كه به سبب عشق‏هاى كر و كور كننده، احساس ترحم، رودربايستى، شدت معنويت طرف و... مورد غفلت قرار مى‏گيرد، در آينده زندگى زناشويى مشكلاتى را پديد خواهد آورد.
مقايسه همسر با ديگران و تكه‏پرانى‏ها و نگاه‏هاى معنادار دوستان و نزديكان ممكن است باعث شود كه شخص احساس ضرر كند و عقده ايجاد شود و بهانه‏جويى‏ها، شيرينى زندگى را به تلخى تبديل سازد و خداى نخواسته همين مسأله باعث شود با توجه و گرايش به ديگران، در حق همسر خود ستم روا دارد.
توجه به زيبايى بدين معنا نيست كه اصل قرار گيرد؛ بلكه مقصود اين است كه فاصله دختر و پسر از اين نظر زياد نباشد و همتايى نسبى رعايت شود. فاصله كم در زيبايى مشكل ايجاد نمى‏كند؛ به ويژه اگر كسى زيبايى كمترى دارد، در ارزش‏هاى اخلاقى، ديانت و اصالت، نمود افزون‏ترى داشته باشد.
برخى زيبايى را در انتخاب همسر اصل قرار مى‏دهند كه شايسته نيست. معيارهاى اصلى در ازدواج، اعتقادات، ارزش‏هاى اخلاقى و اصالت خانوادگى است.
رسول بزرگوار اسلام )صلى الله عليه وآله( فرمود:
ان من سعادة المرء المسلم...المرأة الجملا ذات دين. ) علامه مجلسى، بحار الانوار، ج 101، ص 101
از سعادت مسلمان اين است كه همسرى زيبا و با ديانت داشته باشد.
انتخاب همسر صرفا به جهت زيبايى او و بى‏توجهى به ملاك‏هاى پيش گفته، درست مانند انتخاب كتاب براى زيبايى روى طرح جلد آن است كه عملى عقلانى نخواهد بود؛ چون شما كتاب را براى استفاده از محتواى آن مى‏خريد.
كسى كه همسرش را صرفا به دليل زيبايى او برمى‏گزيند، اگر اين ويژگى در آينده با سكته، تب شديد، آب جوش،تصادف و... از بين برود، احساس خلا شديد خواهد كرد.
پيامبر رحمت )صلى الله عليه وآله( فرمود:
من تزوج امرأة لا يتزوجها الا لجمالها لم يرفيها مايحب. ) حر عاملى، وسائل الشيعه، ج 20، ص 50
كسى كه با خانمى صرفا براى زيبايى‏اش ازدواج كند، آنچه را دوست دارد، در او نخواهد يافت.
توجه داشته باشيد كه زيبايى پس از مدتى برايتان عادى مى‏شود و آنچه در زندگى مشترك، مهم جلوه خواهد كرد، همان ارزش‏هاى اعتقادى و اخلاقى است.
يادتان باشد كه همسر شما مى‏خواهد نقش مادر يا پدر فرزندتان را ايفا كند و براى اين نقش، زيبايى كارايى ندارد؛ بلكه همان ارزش‏ها است كه به كار خواهد آمد.
جالب است بدانيد كه بر اساس آموزه‏هاى دينى ما اگر شخص براى زيبايى و دارايى زن ازدواج كند، خداوند او را به همان وامى‏گذارد و اگر به سبب ديانت او ازدواج كند، هم زيبايى و هم دارايى را نصيبش خواهد كرد.
اين سخن گهربار امام صادق )عليه‏السلام( است:
اذا تزوج الرجل المرأة لجمالها أو مالها و كل الى ذلك و اذا تزوجها لدينها رزقه الله المال و الجمال. ) كلينى، كافى، ج 5، ص 333
توجه صرف به زيبايى براى هيچ كس مطلوب نيست؛ اما براى خانم‏هايى كه داراى حساسيت‏هاى ويژه هستند يا آقايانى كه غيرت بيش از حد دارند،اصلا مطلوب نيست؛ زيرا باعث رنج هميشگى در زندگى مى‏شود؛ افزون بر اين كه ممكن است همسر شما را به خودنمايى و غرور بيجا دچار سازد و عاملى براى فخرفروشى به شما شود.
مطلوب اين است كه قد و قامت خانم، كمى از آقا كوتاه‏تر باشد تا چشم‏نوازى بيشترى داشته باشد؛ اما اگر اين گونه نبود، يعنى دختر پسر هم‏قد يا خانم بلندتر بود، مانعى براى ازدواج شمرده نمى‏شود؛ چرا كه اين مسأله از اصول زندگى زناشويى نيست و به سليقه افراد بستگى دارد.
توصيه اين است كه اختلاف قد و قامت دختر و پسر فاحش نباشد؛ زيرا ممكن است نگاه‏هاى معنادار، پچ‏پچ كردن‏ها و تكه‏پرانى‏هاى ديگران، زوج جوان را برنجاند.
در صورتى مى‏توانيد چنين ازدواجى را بپذيريد كه آستانه حسى بالايى داشته باشيد بدين معنا كه حساسيت زياد نداشته باشيد و برخورد ديگران در شما رنجشى ايجاد نكند.
درباره چاقى و لاغرى نيز چنين است و نبايد فاصله آن قدر زياد باشد كه توجه ديگران را به خود جلب كند، مگر اين كه نظر ديگران براى شما اهميتى نداشته باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.