پرسش :
فائده خلق انسان هاى كافر چيست در حاليكه خداوند مى داند كه اين انسان ها كفرخواهند ورزيد و به جهنم خواهند رفت ؟
پاسخ :
خداوند تبارك و تعالى غنى مطلق است و از خلقت عالم و انسان هيچ نفع و سودى به او نمى رسد .
اما اگر مراد فائده براى جهان است , وجود انسان هاى كافر در عين آنكه كفرشان مستند به اختيار و سـوءاسـتـفـاده از آن اسـت , سـبب معنا يافتن ايمان مومنان و ارزش كارهاى آنان و امتحانات و ابتلائاتى است كه كمال انسان ها بر آن متوقف است .
و امـا اگـر مراد سود خود شخص است ; اولا نعمت حيات و خروج از كتم عدم خود بالاترين فوايد براى انسان چه مومن چه كافر است .
ثـانيا علم و آگاهى , عواطف و احساسات , زندگى تشكيل خانواده و بسيارى از موارد ديگر نيز از فوايد مترتب برزندگى و حيات انسان است .
ثـالـثـا , اين خود انسان است كه با انتخاب و سوءاستفاده از اختيار خود را به تباهى مى كشد و علم خداوندى سبب نمى شود كه اختياراز او سلب گردد .
كـفـر كافر علتهاى فراوانى دارد و تقدير و قضاى الهى نيز به فعل اختيارى او تعلق گرفته است نه فعل جبرى و اضطرارى .
منبع: تفسير الميزان،علامه سيد محمد حسين طباطبائى ج 8 ص 44
خداوند تبارك و تعالى غنى مطلق است و از خلقت عالم و انسان هيچ نفع و سودى به او نمى رسد .
اما اگر مراد فائده براى جهان است , وجود انسان هاى كافر در عين آنكه كفرشان مستند به اختيار و سـوءاسـتـفـاده از آن اسـت , سـبب معنا يافتن ايمان مومنان و ارزش كارهاى آنان و امتحانات و ابتلائاتى است كه كمال انسان ها بر آن متوقف است .
و امـا اگـر مراد سود خود شخص است ; اولا نعمت حيات و خروج از كتم عدم خود بالاترين فوايد براى انسان چه مومن چه كافر است .
ثـانيا علم و آگاهى , عواطف و احساسات , زندگى تشكيل خانواده و بسيارى از موارد ديگر نيز از فوايد مترتب برزندگى و حيات انسان است .
ثـالـثـا , اين خود انسان است كه با انتخاب و سوءاستفاده از اختيار خود را به تباهى مى كشد و علم خداوندى سبب نمى شود كه اختياراز او سلب گردد .
كـفـر كافر علتهاى فراوانى دارد و تقدير و قضاى الهى نيز به فعل اختيارى او تعلق گرفته است نه فعل جبرى و اضطرارى .
منبع: تفسير الميزان،علامه سيد محمد حسين طباطبائى ج 8 ص 44