پرسش :
اين كه پيامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند پاكيزگى نيمى از ايمان است. و در جايى ديگر فرمودهاند: با ازدواج نيمى از ايمان شخص كامل مىشود. پس نماز و روزه چه مىشود؟!
پاسخ :
1. در سؤال، روايتى از پيامبر گرامى اسلام (ص)نقل شده است كه: "پاكيزگى نيمى از ايمان است" ! چنين نقلى در كتب حديث و... وجود ندارد.
2. آنچه از پيامبر (ص) در كتاب ها نقل شده است، "النظافة من الايمان" مىباشد. معناى حديث آن است كه: ايمان، منشأ پاكيزگى است و يا پاكيزگى، بخشى از ايمان را تشكيل مىدهد، و لذا شخص مؤمن، توجه خاصى به پاكيزگى دارد.
3. با توجه به بعضى روايات از پيامبر اكرم (ص) كه فرمود: "بنى الدين على النظافة" و نيز كلمات امامان معصوم (ع) در باب وضو و... كه "لاصلوة الا بطهور"، شايد بتوان گفت، مراد از نظافت، همان طهارت است و نه تنها نماز. بلكه هيچ عملى بدون طهارت و نظافت، صحيح و مقبول نخواهد بود، هرچند مراتب و اقسام طهارت (طهارت از حدث و خبث و طهارت از غير خدا) متفاوت است.
4. از نظر اسلام، ازدواج و تشكيل خانواده، اهميت خاصى دارد؛ زيرا از سويى، ازدواج را وسيلهاى براى پاكدامنى و مهار غرايز جنسى و آرامش و حركت به سوى كمال دينى مىداند، و از سوى ديگر، رهبانيت (ترك دنيا و لذتهاى آن) را مذمت نموده، آن را مانع كمال و سعادت مىداند. با چنين نگرشى است كه ازدواج "وسيلهاى است براى نگه دارى نصف دين".
5. تعبير به "نصف دين" براى ازدواج، امرى عرفى است و براى بيان اهميت يك مسأله، از چنين تعابير، استفاده فراوانى مىشود.
6. نماز، روزه، حج، جهاد، ولايت،... از مواردى است كه تعابير وارده در متون دينى در مورد آنها، كمتر از تعابير به كار رفته در ازدواج و نظافت نيست.
7. در روايات فراوانى، حدود و اجزاى اسلام و ايمان مانند: توكل، واگذارى امر به خدا، رضا به قضاى الاهى، تسليم، نيكى و صدق، وفا، علم و حلم، نماز، ولايت، و... مشخص گرديده است و نسبت "نيمى از دين" به ازدواج و... امرى نسبى است.
http://farsi.islamquest.net
1. در سؤال، روايتى از پيامبر گرامى اسلام (ص)نقل شده است كه: "پاكيزگى نيمى از ايمان است" ! چنين نقلى در كتب حديث و... وجود ندارد.
2. آنچه از پيامبر (ص) در كتاب ها نقل شده است، "النظافة من الايمان" مىباشد. معناى حديث آن است كه: ايمان، منشأ پاكيزگى است و يا پاكيزگى، بخشى از ايمان را تشكيل مىدهد، و لذا شخص مؤمن، توجه خاصى به پاكيزگى دارد.
3. با توجه به بعضى روايات از پيامبر اكرم (ص) كه فرمود: "بنى الدين على النظافة" و نيز كلمات امامان معصوم (ع) در باب وضو و... كه "لاصلوة الا بطهور"، شايد بتوان گفت، مراد از نظافت، همان طهارت است و نه تنها نماز. بلكه هيچ عملى بدون طهارت و نظافت، صحيح و مقبول نخواهد بود، هرچند مراتب و اقسام طهارت (طهارت از حدث و خبث و طهارت از غير خدا) متفاوت است.
4. از نظر اسلام، ازدواج و تشكيل خانواده، اهميت خاصى دارد؛ زيرا از سويى، ازدواج را وسيلهاى براى پاكدامنى و مهار غرايز جنسى و آرامش و حركت به سوى كمال دينى مىداند، و از سوى ديگر، رهبانيت (ترك دنيا و لذتهاى آن) را مذمت نموده، آن را مانع كمال و سعادت مىداند. با چنين نگرشى است كه ازدواج "وسيلهاى است براى نگه دارى نصف دين".
5. تعبير به "نصف دين" براى ازدواج، امرى عرفى است و براى بيان اهميت يك مسأله، از چنين تعابير، استفاده فراوانى مىشود.
6. نماز، روزه، حج، جهاد، ولايت،... از مواردى است كه تعابير وارده در متون دينى در مورد آنها، كمتر از تعابير به كار رفته در ازدواج و نظافت نيست.
7. در روايات فراوانى، حدود و اجزاى اسلام و ايمان مانند: توكل، واگذارى امر به خدا، رضا به قضاى الاهى، تسليم، نيكى و صدق، وفا، علم و حلم، نماز، ولايت، و... مشخص گرديده است و نسبت "نيمى از دين" به ازدواج و... امرى نسبى است.
http://farsi.islamquest.net