پرسش :
آیۀ "از خداوند، پیامبرش و کسانی که دارای قدرت هستند، فرمان ببرید" در مورد چه اشخاصی نازل شده است؟
پاسخ :
همۀ مفسران شيعه در اين زمينه اتفاق نظر دارند كه منظور از" اولی الامر"، امامان معصوم هستند كه رهبرى مادى و معنوى جامعه اسلامى، در تمام شئون زندگى از طرف خداوند و پيامبر (ص) به آنها سپرده شده است، و غير آنها را شامل نمىشود. البته كسانى كه از طرف آنها به مقامى منصوب شوند و پستى را در جامعۀ اسلامى به عهده گيرند، با شرایط معينى اطاعت آنها لازم است، - نه به خاطر اين كه اولوا الامرند -، بلكه به این جهت كه نمايندگان اولوا الامر هستند.
بدون ترديد اين اطاعت كه در آيه: " أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ ..." آمده، اطاعتى مطلق است، و به هيچ قيد و شرطى مقيد و مشروط نشده، اين خود دليل است بر اين كه رسول امر به چيزى و نهى از چيزى نمىكند، كه مخالف با حكم خدا در آن چيز باشد، و گرنه واجب كردن خدا اطاعت خودش و اطاعت رسول را تناقضى از ناحيه خداى تعالى مىشد، و موافقت تمامى اوامر و نواهى رسول با اوامر و نواهى خداى تعالى جز با عصمت رسول تصور ندارد و محقق نمىشود اين سخن عينا در مورد اولى الامر نيز جريان مىيابد.
منبع: http://farsi.islamquest.net
همۀ مفسران شيعه در اين زمينه اتفاق نظر دارند كه منظور از" اولی الامر"، امامان معصوم هستند كه رهبرى مادى و معنوى جامعه اسلامى، در تمام شئون زندگى از طرف خداوند و پيامبر (ص) به آنها سپرده شده است، و غير آنها را شامل نمىشود. البته كسانى كه از طرف آنها به مقامى منصوب شوند و پستى را در جامعۀ اسلامى به عهده گيرند، با شرایط معينى اطاعت آنها لازم است، - نه به خاطر اين كه اولوا الامرند -، بلكه به این جهت كه نمايندگان اولوا الامر هستند.
بدون ترديد اين اطاعت كه در آيه: " أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ ..." آمده، اطاعتى مطلق است، و به هيچ قيد و شرطى مقيد و مشروط نشده، اين خود دليل است بر اين كه رسول امر به چيزى و نهى از چيزى نمىكند، كه مخالف با حكم خدا در آن چيز باشد، و گرنه واجب كردن خدا اطاعت خودش و اطاعت رسول را تناقضى از ناحيه خداى تعالى مىشد، و موافقت تمامى اوامر و نواهى رسول با اوامر و نواهى خداى تعالى جز با عصمت رسول تصور ندارد و محقق نمىشود اين سخن عينا در مورد اولى الامر نيز جريان مىيابد.
منبع: http://farsi.islamquest.net