چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مشکلی که این روزها با آن مواجه شده ام، نصب یک حافظه جدید روی سیستم با ظرفیت 512 مگابایت است، اما حافظه قدیمی سیستم فقط 256مگابایت بود. قبلا هنگام نصب لینوکس، پارتیشن SWAP را 512 مگابایت تعریف کرده بودم که اکنون با تعویض حافظه باید به یک گیگابایت تغییر کند. آیا می توان ظرفیت پارتیشن SWAP روی لینوکس را بدون پارتیشن بندی جدید یا نصب دوباره لینوکس بیشترکرد؟


پاسخ :
برای افزایش ظرفیت پارتیشن ها در لینوکس به نصب دوباره یا فرمت هارددیسک و پارتیشن بندی جدید نیاز نیست. ساختار سیستم فایل لینوکس طوری طراحی شده است که قابلیت تغییر درآن وجود دارد. برای افزایش پارتیشن، SWAP می توانید به دو روش عمل کنید: ساخت یک پارتیشن SWAP جدید یا ساخت یک فایل SWAP جدید. اگر روی هارددیسک فضای خالی فرمت نشده دارید، یک پارتیشن جدید با فرمت SWAP بسازید. اما اگرهارددیسک شما هیچ فضای خالی ندارد، باید به ساخت یک فایل جدید SWAP روی پارتیشن اصلی لینوکس اقدام کنید. روش اول ساده است و مطمئنا می دانید که چگونه باید یک پارتیشن جدید بسازید. اما برای روش دوم به صورت زیرعمل کنید: برای ساخت فایل SWAP به اندازه یک گیگابایت یا 1024 مگابایت، ترمینال خط فرمان را گشوده و وارد حساب کاربری ریشه شوید. دستور زیر را برای اختصاص فضا روی پارتیشن dev/ اجرا کنید:
dd if=/dev/zero of=/swapfile
bs=1024 count=1048576
اکنون با دستور زیر یک فایل جدید SWAP بسازید: mkswap /swapfile
با دستور زیر فایل ساخته شده را فعال کنید (به سیستم معرفی کنید): swapon /swapfile
در گام آخر باید این فایل را به مجموعه فایل های بوت روی فایل پیکربندی /est/fstap اضافه کنید:
swapfile swap swap defaults 0 0/
اکنون فضای SWAP روی سیستم شما به اندازه یک گیگابایت افزایش یافته است. در هر باربوت شدن لینوکس می توانید با دستورات free یا Cat proc/swap اندازه این فضا را مشاهده کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.