چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

من مبتلا به ليکن پلان هستم. آيا امکان کاشت مو براي من وجود دارد؟ بيماري من دوره‌اي است يا تمام عمر مرا درگير مي‌کند؟


پاسخ :
ليکن پلان يک بيماري التهابي پوست و دهان است که مي‌تواند درگيري‌هايي در ناخن و ناحيه تناسلي نيز ايجاد کند. ليکن پلان مي‌تواند قسمت‌‌هاي مودار مانند پوست سر را به شکل نادر درگير کند. به اين نوع از درگيري ليکن پلانوپيلاريس گفته مي‌شود و مي‌تواند سبب ايجاد قرمزي، تحريک و در بعضي موارد ريزش موي دايمي شود.
اين ضايعات به مرور به شکل پلاک‌هاي قرمز قهوه‌اي پوسته‌دار گسترش پيدا مي‌کند و اغلب با پوسته‌ريزي کف دست و پا همراه است. اين مشکل در خانم‌ها شايع‌تر است و با قرمزي اطراف فوليکول‌ها و پلاک‌هاي کراتين در حاشيه منطقه داراي ريزش مو مشخص مي‌شود. مشکل اصلي ليکن پلان مو آتروفي و اسکار همراه با ريزش موي دايمي است. درمان ليکن پلانوپيلاريس مشکل و پردردسر است. اگرچه با کنترل التهاب ناشي از ليکن پلان مي‌توان رشد مو را انتظار داشت. آنتي‌هيستامين‌هاي خوراکي در کنترل خارش موثر هستند. به علاوه کورتيکوستروئيدهاي قوي براي کنترل التهاب ضايعات اوليه به کار مي‌رود و در صورت گسترش ضايعات شکل تزريقي کورتيکوستروئيد مي‌تواند مفيد باشد. رتينوئيدها به نظر مي‌رسد بتوانند جايگزين مناسبي براي کورتيکوستروئيد باشند. درمان‌هاي اضافه‌تر شامل داروهاي ضدمالاريا هستند. امروزه تلاش‌هايي براي به کار بردن عوامل بيولوژيک مانند TNF در درمان اين مشکل به کار رفته است.
پيوند مو راه چاره نيست چرا که علت اصلي ريزش موي بيماري‌هاي زمينه‌اي آنها است و باوجود علل پيوند مو مشکل اصلي هنوز وجود دارد.
ليکن پلان يک بيماري عفوني نيست و سرايت آن از شخصي به شخص ديگر غيرممکن است. همچنين اين بيماري سرطان نيست و به نظر نمي‌رسد توارث و تغذيه در ايجاد آن نقشي داشته باشد. اين بيماري را مي‌توان در گروه بيماري‌هاي خود ايمني جاي داد. يعني گلبول‌هاي سفيد خون به قسمت‌هاي طبيعي پوست، غشاهاي مخاطي، مو و ناخن حمله مي‌کنند.
در بيماران مبتلا به ليکن پلان دهاني ممکن است خطر سرطان دهان کمي بيشتر باشد. به همين علت قطع مصرف الکل و محصولات تنباکو و توتون که خود سبب افزايش خطر ابتلا به سرطان‌هاي دهاني مي‌شود عاقلانه است و بيمار بايد هر ماه تا 12 ماه به متخصص پوست مراجعه کند.
غذاهاي تند و ادويه‌دار، مرکبات، محصولات گوجه‌فرنگي، نوشيدني‌هاي محتوي کافئين مانند قهوه، کولا و غذاهاي ترد مانند نان تست و چيپس مي‌توانند سبب تشديد ليکن پلان‌ دهاني به خصوص در صورت وجود زخم‌هاي باز در دهان شوند.
www.salamat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.