چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

درباره ي عدالت در عرصه ي جهاني شدن توضيح دهيد يا در صورت امكان كتابي را در مورد اين موضوع معرفي نماييد.


پاسخ :
يکي از تعريف هاي ساده اي که براي جهاني شدن مي توان ارايه داد اين است که"خروج از قيد و بندهاي جغرافيايي و آگاهي مردم از آن".
روند قهري و طبيعي دنيا، با توجه به توسعه و پيشرفت فن آوري و ارتباطات بسيار آساني که روز به روز راحت تر مي گردد، زمينه آن را فراهم مي آورد که دنيا، همانند يک دهکده بزرگ شود، همان طور که ارتباطات در يک دهکده آسان است، دنيا به دهکده اي تشبيه مي شود که با فشار دادن يک کليد يا... افراد در سراسر عالم مي توانند به راحتي با يکديگر رابطه برقرار کنند. اين مسأله به ظاهر و به خودي خود مسأله خوبي است اما در جهان کنوني مسايلي هست که اين سير طبيعي را به نفع خود مصادره مي کند يعني به جاي «جهاني شدن» در دنياي امروز «جهاني سازي» مطرح مي شود.
مسأله مهم اين است که اولاً: دنياي غرب از بحث جهاني شدن استفاده ابزاري و کاملاً نابرابر دارد و ثانياً: کشورهاي در حال توسعه با ضعفي که گريبان گير آنها هست موضع انفعالي در اين مقوله دارند نه فعّال.
هدف دنياي غرب از جهاني سازي در سه مقوله مطرح است:
الف) اقتصاد: که اقتصاد سرمايه داري و حکومت عده اي معدود از سرمايه داران بزرگ جهان بر کل دنيا.
ب) سياست: که تلاش مي کند نظام سياسي ليبرال دموکراسي بر کل دنيا حاکم شود.
ج) فرهنگ: که فرهنگ همه مردم دنيا رو به فرهنگ غرب آورد.
البته بر هوشياران و باريک بينان عالم پوشيده نيست که اينها همه نقاب است؛ يعني در پشت پرده اقتصاد سرمايه داري چپاول کل عالم توسط عده اي زر و زورمند، در پشت نقاب ليبرال دموکراسي سلطه کامل عده اي قدرتمند حتي با استفاده از وحشيانه ترين روشهاي غيرانساني به نام آزادي و دموکراسي و در واقع استحمار و استثمار کامل مردم دنيا و خريدن پنهاني و زيرکانه آراء مردم جهان با ابزاري کاملاً فريبنده، و در مقوله فرهنگ، يعني گرفتن فرهنگ هاي اصيل اقوام جهان و تزريق فرهنگ غرب با نقايص و زشتي هاي فراوانش.
اسلام از ابتدا وعده جهاني شدن را در آيات و روايات خود به مردم دنيا داده است اما با تفاوتهاي کاملاً آشکار با روند جهاني سازي فعلي.
يکي از مسلّمات اسلام جهاني شدن آن، پس از قيام حضرت مهدي ارواحنا فداه است يعني مسلمين طبق آيات و روايات متعدد و فراوان معتقدند که پس از ظهور و قيام آن حضرت، ظلم از جهان ريشه کن شده و پرچم عدالت و اسلام بر کل جهان برافراشته خواهد شد.
بايد بدانيم اگر اين مطلب نبود اصلاً جهان به سر منزلي که بايد، نمي رسيد.
آيه 33 سوره توبه مي فرمايد: «اوست خدايي که رسول خدا را با دين حق، به هدايت مردم فرستاد تا برتمام اديان جهان، تسلط و برتري دهد؛ هر چند کافران ناراضي و مخالف باشند.»
در رابطه با اين آيه روايات فراواني وارد شده که مصداق آيه، پس از قيام قائم آل محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ آشکار خواهد شد.
علل گسترش اسلام
1- فطري بودن اسلام و علاقه همه ي مردم حقيقت طلب به اسلام ناب محمدي ـ صلي الله عليه و آله وسلم ـ.
2- ديدن معجزات متعدد از حضرت مهدي ـ ارواحنا فداه ـ و بر طرف شدن شبهات.
3- پايين آمدن حضرت عيسي ـ عليه السلام ـ از آسمان و معجزات آن حضرت و گرديدن ايشان به حضرت مهدي ـ ارواحنا فداه ـ که در پي آن ايمان مسيحيان خواهد بود.
4- وفور نعمت هاي مادي در کشورهاي اسلامي و ايجاد بحران هاي متعدد در کشور هاي غيراسلامي و عوامل متعدد ديگر.
البته شايان ذکر است که حضرت با توده مردم مشکلي نخواهند داشت چرا که همه با فطرت پاک پذيراي اسلام خواهند بود؛ مشکل عمده – مانند صدر اسلام – با سران کفر و گردن کلفت هاي زر و زورمدار دنياست که حاضر به قبول حق و عدالت نيستند. طبعاً با کسي که زبان منطق و استدلال و فطرت نمي فهمند بايد با زبان قدرت او را کنار نهاد که همين ها سبب ظلم در کل دنيا مي شوند و غير قابل هدايت هستند.
برخي از اوصاف دنيا در زمان حکومت جهاني اسلام؛
مسلمان شدن همه مردم دنيا(با رضايت قلبي نه با زور) و ايجاد حکومت واحد اسلامي بر کل دنيا.
ايجاد عدل مطلق در سراسر عالم.
برچيده شدن پرچم بي عدالتي و از ميان رفتن تمامي سران کفر که مانع اجراي عدل بوده اند.
زنده کردن اسلام اصيل و ناب توسط حضرت مهدي ـ ارواحنا فداه ـ.
دگرگوني زندگي مادي و ايجاد رفاه، و فراواني بسيار زياد نعمت ها، عمران و آباداني زمين، و جامعه بدون فقر و تبعيض.
استخراج گنج ها و ذخاير فراوان زمين و تقسيم آن ميان مردم.
دگرگوني علوم طبيعي و پيشرفت فراوان آن.
در يک کلمه دوران طلايي و با شکوهي در زمينه هاي معنوي ومادي توسط آن حضرت ايجاد خواهد شد.
چند کتاب به عنوان نمونه در اين مسأله معرفي مي شود:
1- بسوي حکومت جهاني امام مهدي ارواحنا فداه، آقاي علي اکبر حصاري، قم: انتشارات دفتر تبليغات اسلامي.
2- دولت المهدي يا حکومت امام زمان ارواحنا فداه، بهارانچي.
3- حکومت جهاني امام عصر ارواحنا فداه، محمدتقي فلسفي.
4- عصر ظهور، علي کوراني، قم: انتشارات سازمان تبليغات اسلامي.
5- تاريخ مابعدالظهور، سيد محمد صدر.
و در مورد عدالت در عرصه جهاني نيز مي توانيد به مقالات و کتاب هاي زير مراجعه نماييد:
1. پاسخ به مشکلات جوانان سيد حسن ابطحي، تهران: فراهاني؛
2. چشم انداز تمدن جهاني اسلام، ابوالقاسم يعقوبي؛
3. آيا بشريت به آخر خط رسيده است؟، سيد مرتضي آويني؛
4. بررسي نظريه هاي مختلف در تشکيل حکومت واحد جهاني به منظور استقرار صلح و عدالت جهاني، سيد اصغر جعفري، برگزيده مقالات سومين اجلاس دوسالانه بررسي ابعاد وجودي حضرت مهدي(عج)، جلد2 ؛
5.جهان آرماني اديان، ارون رينان، ترجمه: شيوا مينوکده، برگزيده مقالات سومين اجلاس دوسالانه بررسي ابعاد وجودي حضرت مهدي(عج)؛
6. دولت عاشقي و عدل جهاني، حسن رحيم پورازغدي، از مجموعه مهدي ده انقلاب در يک انقلاب، متن سخنراني دانشگاه تهران80؛
7. جهاني شدن پايان تاريخ و مهدويت، حسن رحيم پورازغدي، از مجموعه مهدي ده انقلاب در يک انقلاب، متن سخنراني دانشگاه مشهد79.
www.shamimm.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.