چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

علت ناكاميها در اهداف چيست؟


پاسخ :
عدم موفقيت برخي در كارها و آنچه طلب مي‏كنند، نه بدان است كه بگوئيم از ابتداء تقديرشان چنين بوده و نبايد به خواسته‏هاي مشروع خود برسند. بلكه بدان جهت است كه احياناً بدون برنامه صحيح و تدبير درست اقدام به انجام مي‏كنند. اينها بايد به جستجوي علت عدم موفقيت باشند. اگر علت خارج بودن عمل از عهده شخص است. طبيعي است كه مواجه با شكست خواهد شد. ضعف فكري، بدني و سلامت جسماني باعث فائق نيامدن بر مشكلات است. انتظار فرد اگر بيش از توانايي او در ابعاد مختلف باشد و هرگز به سعادت نمي‏رسد. گاهي شخص قدرت فكري بدني دارد. لكن مانع خارجي وجود دارد مثل اين كه پدر و مادر دختر موافق با ازدواجش با فلان جوان نيستند. و يا فقر مالي سبب رسيدن به آرزوها و خواسته‏ها هست. و يا اين كه كه پيگير و جدّي در رسيدن به خواسته‏اش نيست.
بنابراين شخصي كه از رسيدن به خواسته‏اش محروم شده، پس از علت‏يابي بايد ارزيابي بكند. اگر قادر است. علت و مانع را از ميان بردارد، هر چند با زحمت و تلاش و زمان طولاني باشد بايد اقدام كند. و اگر به هيچ وجه قادر نيست، خواسته و هدف ديگري را جانشين آن كند. و يا اگر در يك هنر موفق نمي‏شود هنر ديگري را جانشين آن كند. و در هنگام رفع موانع آرامش روحي و اطمينان به نفس را حفظ كند.
و صبر را كه رأس ايمان است، ابزار كارش قرار دهد.
ابوبصير مي‏گويد: شنيدم امام صادق«عليه السلام» فرمود : آزاد مرد در همه احوال آزاد مرد است، اگر گرفتاري برايش پيش آيد، صبر كند و اگر مصيبتها بر سرش ريزد، او را شكسته نكند، اگر چه اسير شود و مغلوب گردد و سختي جايگزين آسايشش شود. چنانكه يوسف صديق امين «صلي الله عليه وآله» را بردگي و مغلوبيت و اسارت زيان نبخشيد، و تاريكي و ترس چاه و آنچه بر سرش آمد زيانش نزد تا خدا بر او منت گذارد و ستمگر سركش را بنده او كرد، بعد از آن كه مالك او بود، خدا او را به رسالت فرستاد و به سبب او به امتي رحم كرد. صبر اين چنين است و خير در پي دارد، پس شكيبا باشيد و دل به شكيبائي دهيد تا پاداش ببينيد.
نكته لازم و آخر آنكه اساساً اين جهان بيني درست نيست كه ما براي كاميابي آمده‏ايم . قرآن مي‏فرمايد آيا انسان به هر تمنا و خواهش بايد دست يابد؟ (سوره نجم آيه 23) خير ! خداوند نا محدود و انسان محدود و نقد طلب است . خداوند قصد تربيت و رشد آدمي را دارد. بنابراين محروميت چند فايده دارد. گاه به اشتباهات آگاهي مي‏دهد، گاهي از بت‏ها و وابستگي‏ها جدا مي‏كند و گاهي در آينده مصلحت‏هاي برتر را نشان مي‏دهد.
www.eporsesh.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.