سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

لطفاً کلیاتی را درخصوص انواع درمان های سنگ کیسه ی صفرا بفرمایید که آیا روش های طبی و دارویی ، محلی از اعراب دارند یا خیر و اینکه بحث درمان های جراحی چقدر اهمیت دارد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر هادی احمدی، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی گوارش:
ما بیمارانی داریم که با تشخیص احتمالی زخم معده و زخم اثنی عشر برای آنها قرص های معده تجویز می شود، ما این مسئله را مکرراً در کلینیک ها می بینیم . مثلاً فرد درد سر دل داشته و برای او قرص های معده تجویز شده است اما این بیمار به پزشک مراجعه می کند که باوجود تجویز قرص یا شربت معده علائم او بهبود پیدا نکرده است . در این گروه از بیماران مخصوصاً اگر او خانم میانسال است تأکید می شود که سونوگرافی انجام شود. با این کار تازه متوجه می شویم که مشکل بیمار سنگ کیسه ی صفرا بوده است باوجود اینکه علائم مشخصه ای نداشته و بینا بینی بوده است . اما در خصوص درمان برای سنگ های کیسه ی صفرا درمان دارویی موفقی فعلاً نداریم . یعنی درمان دارویی که بتواند این سنگ را از بین ببرد و بصورت پایدار مریض بدون علامت شود تقریباً می توان گفت وجود ندارد . داروهایی از نمک های صفراوی وجود دارد که تا حدی سنگ ها را حل می کند و کوچک می کند اما آنقدر در زمان طولانی باید مصرف شوند و آنقدر خود این داروها پرعارضه هستند و آنقدر میزان موفقیت کم است که ما جز در موارد بسیار خاص یعنی بیمارانی که برای عمل جراحی بسیار پرخطر هستند و به هیچ وجه نمی توان آنها را عمل کرد توصیه نمی کنیم. از این قرص ها که نمک های صفراوی هستند بصورت محلول استفاده می شود. پس ما تقریباً درمان دارویی سنگ های صفراوی را کنار می گذاریم و عمدتاً با جراحی سروکار داریم . در مورد جراحی سنگ های کیسه ی صفرا من عرض کردم بیماری که علامت مشخص دارد ، حمله ی درد سنگ کیسه ی صفرا حتی یک بار گرفته است باید عمل کند. چون نامشخص است که این چه سیری خواهد داشت یعنی یک بار حمله کرده ولی دو ماه است که خوب است و مشکلی ندارد آیا باید عمل کند ؟ حتماً باید عمل کند ، چون دفعه ی بعد ممکن است حمله به این راحتی نباشد به صورت عفونت حاد باشد یا همراه با عوارض باشد . بنابراین پیشنهاد می شود که این بیمار عمل کند حالا چه عملی بکند ؟ عملی که در کشور ما استاندارد است و در همه ی شهر ها رایج شده، این است که کیسه صفرا را بدون باز کردن شکم و به روش لاپاراسکوپی بر می دارند . در روش لاپاراسکوپی شکم باز نمی شود و با ایجاد چند سوراخ و با دوربین وارد می شویم و کیسه صفرا را آزاد می کنیم و بر می داریم .
طب فیزیکی – روش های درمان پوکی استخوان
اولین قدم در درمان پوکی استخوان، در دسترس قرار دادن مقدار کافی کلسیم و ویتامین D فعال در بدن بیماران با مصرف صحیح مواد فوق است . می دانید که افراد زیر شصت سال که مشکلی با جذب کلسیم در سطح روده ها ندارند درصورتی که میزان مصرف لبنیات و غذاهای حاوی کلسیم در آنها به اندازه ی کافی باشد نیازی به استفاده از مکمل های کلسیم ندارند. یک فرد نرمال روزانه به میزان هزار تا هزارودویست میلی گرم کلسیم نیاز دارد . البته این میزان در خانم های باردار و در زمان شیردهی افزایش پیدا می کند . اگر که فرد در روز حدود دو تا سه لیوان لبنیات مصرف کند در کنار این با مصرف سایر مواد غذایی که حاوی کلسیم است میزان کافی این ماده را به بدن خود رسانده است . غذاهایی مانند حبوبات ، سویا ، خشکبار ، سبزیجات تازه وماهی های نرم استخوان سرشار از کلسیم هستند . البته مصرف موادی مثل قهوه و کاکائو و نوشابه های گازدار می توانند مانع جذب کلسیم شوند . بهتر است که افراد تا آنجایی که می توانند از مصرف این مواد پرهیز کنند بخصوص مصرف لبنیات و شیر را به همراه و همزمان با قهوه و کاکائو نداشته باشند که آن شیری را که مصرف می کنند بتواند اثر و فوائد بیشتری را برای آنها داشته باشد. ویتامین D فعال در بدن در اثر تابش نور مستقیم آفتاب تولید می شود. بنابراین بایستی افراد سعی کنند که مدت زمانی در طول روز قسمت هایی از بدن را در معرض تابش نور مستقیم آفتاب قرار دهند . اگر امکان این مسئله برای آنها وجود نداشته باشد بهتر است از مکمل های ویتامین D با مشورت و تجویز پزشک استفاده کنند .
www.ch3.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.