شنبه، 27 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

شبهه: حضرت علي(ع) به آزادي و خودمختاري و كرامت انسان بيشتر اهميت مي‎داد تا حقوق نظام و حكومت.


پاسخ :
اين كه امام علي ـ عليه السّلام ـ به آزادي و كرامت انساني بيشتر اهميت مي‎داد يا حفظ نظام، موضوعي است كه بحث از آن در يك مقاله كوچك نمي‎گنجد و بلكه بحث از آن در حدّ يك كتاب است امّا جهت اختصار و اينكه به سؤال پاسخ داده باشيم به رئوس مطالب اين مقايسه و ذكر چند نمونه از ديدگاه امام علي ـ عليه السّلام ـ مي‎پردازيم.
كرامت ذاتي انسان كه يك اصل قرآني است و از آيه شريفه «لقد كرّمنا بني آدم»[1] همانا فرزندان آدم را كرامت بخشيديم. استفاده مي‎شود در بيان امام ـ عليه السّلام ـ نيز به كرّات به آن اشاره شده است امام در جايي مي‎فرمايند: اي مردم آدم ـ عليه السّلام ـ نه عبد و نه كنيز زايد و مردم همه آزادند.[2] يا در روايت ديگر مي‎فرمايد: مردم همه آزادند مگر كسي كه عليه خود به عبد بودن اقرار كند.[3]
امام ـ عليه السّلام ـ در حكمراني نيز به اصل كرامت توجه داشته و كارگزاران خود را به رعايت آن تذكر داده است مثلاً در فرمان حكومتي خويش به مالك اشتر مي‎فرمايد:, «و مهرباني بر رعيت و دوستي ورزيدن با آنان و مهرباني كردن با همگان را براي دل خود پوشش گردان و مباش چون جانوري شكاري كه خوردنشان را غنيمت شماري! چه رعيت دو دسته‎اند: دسته‎اي برادر ديني تواند و دسته ديگر در آفرينش با تو همانند. گناهي از ايشان سر مي‎زند يا علتهايي بر آن عارض مي‎شود، يا خواسته و ناخواسته خطايي بر دستشان مي‎رود، به خطاشان منگر و از گناهشان درگذر».[4]
امام اجازه نمي‎دهد به بزرگواري و كرامت انسان لطمه وارد شود نه تنها در حال حيات بلكه در بعد از مرگ نيز سفارش به حفظ كرامت انساني مي‎كند. امام در وصيت خود پيرامون ابن ملجم فرمود:
دست و پا و ديگر اندام او را مبريد كه من از رسول خدا شنيدم مي‎فرمود: بپرهيزيد از بريدن اندام مرده هر چند سگ ديوانه باشد.[5]
با اين بيان معلوم شد كه امام علي ـ عليه السّلام ـ براي انسان حرمت و كرامت ذاتي قايل است و آنرا به هيچ عنوان قابل خدشه نمي‎داند و درپرتو اين كرامت است كه آزادي انسان معنا پيدا مي‎كند امام به كرّات كارگزاران خود را از خونريزي و كشتن بناحق شهروندان جامعه اسلامي نهي مي‎كند و مرتكب آن را مستوجب قصاص مي‎داند: به مالك مي‎فرمايد: و بپرهيز از خونريزي، و از خون ناحق پروا كن كه هيچ چيز همانند خون ناحق كيفر الهي را نزديك و مجازات را بزرگ نمي‎كند و نابودي نعمتها را سرعت نمي‎بخشد و زوال حكومت را نزديك نمي‎گرداند[6] و باز مي‎فرمايد: پس حكومت خود را با ريختن خوني به حرام نيرومند مكن كه خون به حرام ريختن قدرت را به ناتواني و سستي كشاند بلكه دولت را از صاحب آن به ديگري بگرداند و كشتن به ناحق تو را نزد حق و خدا عذري بكار نيايد و چه در آن قصاص بايد.[7]
امام در طول حكومت خود نه تنها در گفتار بلكه در كردار نيز نشان داد كه چقدر به آزادي افراد ارزش قائل است و به آن حق مي‎داد كه از حكومت انتقاد سازنده كنند و در امور از طريق مشورت مشاركت داشته باشند و اين همان چيزي است كه امروزه بنام مشاركت سياسي مطرح است. امام مي‎فرمايد:
از گفتن حق يا رايزني در عدالت باز نايستيد كه من بخودي خود نه برتر از آنم كه خطا كنم و نه خود را در كار خويش از خطا ايمن مي‎دانم مگر كه خداوند از نفس من آنچه را كه خود بدان تواناتر و مسلط‎تر از من است كفايت كند.[8]
بالاتر از آن امام مردم را به آزاد انديشي ترغيب مي‎كند چيزي كه حاكمان مستبد از آن هراسانند. مي‎فرمايد:
هان بترسيد، بترسيد! از پيروي بزرگان كه به گوهر خود نازيدند و نژاد خويش را برتر ديدند.[9]
بنابراين امام هم طرفدار آزادي سياسي افراد در جامعه است و هم آنان را به آزاد انديشي دعوت مي‎كند و از آنها مي‎خواهد كه با حاكمان مشورت كنند و از گفتن سخن حق پروا نداشته باشند و از انتقاد نهراسند و دوام و صلاح حكومت و حاكمان را در آن مي‎بينند.
در حوزه حقوق مدني نيز گرچه افراد داراي اراده‎اند و حق استفاده از حقوق مدني خود را دارند ولي امام علي ـ عليه السّلام ـ جهت رعايت مصالح جامعه و مصلحت نظام آنها را منع كرده است، مثلاً مورخان نوشته‎اند: علي ـ عليه السّلام ـ وقتي در كوفه بود، مردم را از نشستن در راه منع كرد با او گفتگو پرداخته و اعتراض كردند فرمود: شما را به شرط اينكه چشمان خود را از رهگذران فرو بنديد و جواب سلام آنان را بدهيد و گمشدگان را راهنمايي كنيد رها مي‎كنم. قبول كردند و حضرت رهايشان كرد.[10]
بنابراين معلوم مي‎گردد كه از ديدگاه امام علي ـ عليه السّلام ـ انسان داراي كرامت ذاتي است و حق حيات و حق آزادي در حوزه سياسي و مدني را دارد ولي اين حق حيات و آزاديهاي مدني و سياسي مطلق و بي‎حد و حصر نيست و بلكه آزاديهاي سياسي از نظر امام ـ عليه السّلام ـ تا جايي است كه حفظ و بقاء نظام در خطر نيفتد و مخالفين و معترضين خود را به هيچ وجه واجد كيفر اعلام نمي‎دانست مگر در شرايط افساد و فتنه انگيزي كه در اينجا جهت اثبات ادعاي فوق به يك جريان اكتفا مي‎كنيم.
در كتاب الغارات مسعود ثقفي آمده است، عبدالرحمن بن جندب از پدرش نقل مي‎كند كه وقتي خبر كشته شدن خرّيت بن ارشد رئيس فرقه بني ناجيه كه از خوارج بود به علي ـ عليه السّلام ـ رسيد فرمودند: «مادرش به عزايش بنشيند، چقدر بي‎عقل و بي‎تقوا بود، يكبار نزد من آمد و گفت در اصحاب تو كساني هستند كه من مي‎ترسم از تو جدا شوند تو چه خواهي كرد؟ به او گفتم: من هيچگاه به حرف اتهام كسي را دستگير نمي‎كنم و به حرف گمان مجازات نمي‎نمايم و هيچگاه با كسي نمي‎جنگم مگر آنكه مخالفت و عداوت خود را علني سازد كه در آن هنگام هم مجازات نمي‎كنم مگر آنكه او را مي‎خواهم مي‎كنم و عذر او را مي‎پذيرم. چنانچه توبه كند و دست از سوء كردار بردارد و به سوي ما آيد او برادر ما خواهد بود ولي اگر بر عداوت خويش پاي فشارد و عزم و جزم بر جنگ با ما كند ما از خداوند عليه او ياري مي‎طلبيم و به وظيفه شرعي خود عمل مي‎كنيم.[11]
معلوم مي‎شود امام جنگ با مخالفين را آخرين راه حلّ و زماني مي‎پذيرد كه آنها بر عليه حكومت اسلامي قيام كنند و آن صورت امام جهت حفظ نظام اسلامي شمشير بدست مي‎گيرد و وظيفه شرعي خود را عمل مي‎نمايد.
لازم است در اينجا متذكر شويم كه حفظ نظام اسلامي در انديشه امام علي ـ عليه السّلام ـ آن اندازه لازم و با اهميت كه به خاطر حفظ آن 25 سال خانه نشست در حاليكه خار در چشم و استخوان در گلو داشت و از حق الهي و مسلّم خويش چشم پوشيد. امام در آن زمان فتنه‎هاي طغيانگرانه منافقين مدينه و از محاصره سرزمين اسلامي از طرف كسراها و قيصرها مي‎ديد كه سرزمين اسلامي و اسلام نوپا را در محاصره گرفته‎اند و با كوچكترين اختلافي كار اسلام و مسلمانان را يكسره خواهند كرد فلذا به قاعده عقلي اهمّ و مهم عمل كرد و در نتيجه حق خود را فداي حيات اسلام و مسلمانان ساخت و صلح با خلفاء را به خاطر حفظ امّت و نگهداري ملّت و بقاء دين برگرفتن حق خود مقدّم داشت.
چنانچه در نامه 62 نهج البلاغه كه به اهل مصر به همراه مالك نوشته مي‎فرمايد: ... مشاهده كردم مردم براي بيعت با فلان هجوم بردند! من دست كشيدم و دخالت نكردم تا آنكه ديدم گروهي از اسلام دست برداشته‌اند و مردم را به سوي نابود ساختن دين محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ دعوت مي‌كنند،‌از اين ترسيدم كه اگر اسلام و اهل آن را ياري نكنم، با اين كه در آن شكاف و يا نابودي مشاهده مي‌كنم، مصيبت آن بزرگتر است، از دست رفتن حكومت بر شما مي‌باشد، چرا كه حكومت و ولايت متاعي است ناچيز و چند روز بيشتر دوام ندارد. همچون سراب و يا همچون ابر به زودي از بين مي‌رود، لذا بود كه درك حوادث به كمكشان قيام نمودم تا باطل از بين رفت و دين آرامش يافت.[12]
بنابراين در انديشه امام علي ـ عليه السّلام ـ حفظ نظام، مقدم بر تمام حقوق سياسي و مدني افراد است، تا جايي كه امام حق خود را بيست و پنج سال فداي حفظ امت اسلام و بقاي دين محمدي نمود.
[1] . سوره، ايه70
[2] . ملامحسن فيض، الرافي، ج 14، ص 20، (بي‎تا).
[3] . محمدبن الحسن الحر العاملي، وسايل الشيعه، ج 16، ص 32.
[4] . نهج البلاغه، نامه 53، ترجمه محمد دشتي، ص 567.
[5] . نهج البلاغه، نامه 53، ترجمه محمد دشتي، ص 567.
[6] . نهج البلاغه، نامه 53، ترجمه محمد دشتي، ص 589.
[7] . نهج البلاغه، نامه 53، ترجمه محمد دشتي، ص 589.
[8] . نهج البلاغه، نامه 216، ترجمه محمد دشتي، ص 445.
[9] . نهج البلاغه، نامه 192، ترجمه محمد دشتي، ص 385.
[10] . جاحظ، البيان و التبيين، ج 2، ص 106 به اختصار.
[11] . الفارات، ج اول، آخرين صفحه، تصحيح محدث ارموي، چاپ انجمن آثار ملّي.
[12] . نهج البلاغه، نامه 62، ترجمه محمد دشتي، ص 601.
www.andisheqom.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
اعلام خبر شهادت رئیس جمهور در حرم امام رضا(ع)
play_arrow
اعلام خبر شهادت رئیس جمهور در حرم امام رضا(ع)
خبر شهادت رئیسی در صدا و سیما
play_arrow
خبر شهادت رئیسی در صدا و سیما
فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر
play_arrow
فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر
وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ
play_arrow
وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ
ویدیوی دیده نشده از آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز
play_arrow
ویدیوی دیده نشده از آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز
آخرین صحبت‌های رئیسی با مردم
play_arrow
آخرین صحبت‌های رئیسی با مردم
تصاویری از محل وقوع سانحه بالگرد رئیسی
play_arrow
تصاویری از محل وقوع سانحه بالگرد رئیسی
حضور تیم امداد و نجات در محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور
play_arrow
حضور تیم امداد و نجات در محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور
حضور یک فرد در محل سقوط بالگرد رئیسی
play_arrow
حضور یک فرد در محل سقوط بالگرد رئیسی
دعای علمای اهل سنت برای سلامتی رئیس‌جمهور
play_arrow
دعای علمای اهل سنت برای سلامتی رئیس‌جمهور
تجمع و دعای مردم در میدان ولیعصر(عج) تهران
play_arrow
تجمع و دعای مردم در میدان ولیعصر(عج) تهران
واکنش‌ مقامات کشورهای مختلف به حادثه برای بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی
play_arrow
واکنش‌ مقامات کشورهای مختلف به حادثه برای بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی
شرحی از سفر امروز رئیس‌جمهور و آنچه رخ داد
play_arrow
شرحی از سفر امروز رئیس‌جمهور و آنچه رخ داد
قرائت دعای توسل در کلاس تفسیر سید حسن خمینی برای رئیسی و همراهان
play_arrow
قرائت دعای توسل در کلاس تفسیر سید حسن خمینی برای رئیسی و همراهان
خبر امیدوار کننده ار حادثه بالگرد رئیس جمهور
play_arrow
خبر امیدوار کننده ار حادثه بالگرد رئیس جمهور