پرسش :
آیا مولفان در مورد ولادت حضرت مهدى (عج) به هر روايتى تمسک كردهاند؟
پاسخ :
شرح پرسش:
برخى مىگويند: مولفان در مورد ولادت حضرت مهدى عليه السلام به هر روايتى تمسک كردهاند در حالى كه خود به ضعف سند آنها پى بردهاند؟
پاسخ:
1- احاديث مربوط به ولادت حضرت مهدى عليه السلام به جهت وجود برخى از سندهاى صحيح در ميان آنها كافى است كه سند روايات ديگر كه از ضعف برخوردارند، تقويت كند و اين مسلكى است كه مورد قبول محدثين شيعه و اهل سنت واقع شده است. (1)
2- احاديثى كه درباره مسائل مسلم اعتقادى و كلامى است از آن جهت كه نزد شيعه ثابت بوده و به تأييد قطعى عقل نيز رسيده است، راويان آن مورد جرح و تعديل قرار نگرفته اند، و به طور كلى احتياجى به آن نبوده است كه از آن جمله مى توان به احاديث مهدويت اشاره كرد.
3- احاديث ولادت امام زمان عليه السلام كه به دلالت مطابقى يا تضمنى يا التزامى دلالت بر ولادت حضرت دارد از حد لازم تواتر فراتر رفته است. لذا به جهت آن كه مفيد يقين است احتياج به بررسى سندى ندارد. خبر متواتر نقل جماعت كثيرى است كه اتفاقشان بر دروغ، محال است و مىدانيم كه در خبر متواتر لازم نيست كه هر يک از راويان حديث از ثقات و عدول باشند بلكه مىتوان از راه تراكم احتمالات به يقين رسيد.
4- شخص متتبع بعد از ملاحظه وضع سياسى عصر امام عسكرى عليه السلام و قبل و بعد از آن پى مىبرد كه يكى از عوامل جهالت حال راويان احاديث ولادت حضرت مهدى عليه السلام همان فشارهاى سياسى بوده كه از طريق حاكمان ظلم و جور بر شيعيان وارد شده است و لذا بسيارى از راويان خود را با اسامى مستعار معرفى مىكردند تا شناخته نشوند، خصوصا با در نظر گرفتن اين كه برخى از راويان از مناطق دور به سامرا مىآمده و در مورد حضرت سؤال مىكردند و براى ديگران نقل مىنمودند.
پینوشت:
1. سلسلة الاحاديث الصحيحه، ناصر الدين البانى، ج 4، ص 358.
منبع: موعود شناسی وپاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران
شرح پرسش:
برخى مىگويند: مولفان در مورد ولادت حضرت مهدى عليه السلام به هر روايتى تمسک كردهاند در حالى كه خود به ضعف سند آنها پى بردهاند؟
پاسخ:
1- احاديث مربوط به ولادت حضرت مهدى عليه السلام به جهت وجود برخى از سندهاى صحيح در ميان آنها كافى است كه سند روايات ديگر كه از ضعف برخوردارند، تقويت كند و اين مسلكى است كه مورد قبول محدثين شيعه و اهل سنت واقع شده است. (1)
2- احاديثى كه درباره مسائل مسلم اعتقادى و كلامى است از آن جهت كه نزد شيعه ثابت بوده و به تأييد قطعى عقل نيز رسيده است، راويان آن مورد جرح و تعديل قرار نگرفته اند، و به طور كلى احتياجى به آن نبوده است كه از آن جمله مى توان به احاديث مهدويت اشاره كرد.
3- احاديث ولادت امام زمان عليه السلام كه به دلالت مطابقى يا تضمنى يا التزامى دلالت بر ولادت حضرت دارد از حد لازم تواتر فراتر رفته است. لذا به جهت آن كه مفيد يقين است احتياج به بررسى سندى ندارد. خبر متواتر نقل جماعت كثيرى است كه اتفاقشان بر دروغ، محال است و مىدانيم كه در خبر متواتر لازم نيست كه هر يک از راويان حديث از ثقات و عدول باشند بلكه مىتوان از راه تراكم احتمالات به يقين رسيد.
4- شخص متتبع بعد از ملاحظه وضع سياسى عصر امام عسكرى عليه السلام و قبل و بعد از آن پى مىبرد كه يكى از عوامل جهالت حال راويان احاديث ولادت حضرت مهدى عليه السلام همان فشارهاى سياسى بوده كه از طريق حاكمان ظلم و جور بر شيعيان وارد شده است و لذا بسيارى از راويان خود را با اسامى مستعار معرفى مىكردند تا شناخته نشوند، خصوصا با در نظر گرفتن اين كه برخى از راويان از مناطق دور به سامرا مىآمده و در مورد حضرت سؤال مىكردند و براى ديگران نقل مىنمودند.
پینوشت:
1. سلسلة الاحاديث الصحيحه، ناصر الدين البانى، ج 4، ص 358.
منبع: موعود شناسی وپاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران