پرسش :
برهان تقابل قطبين چگونه بر وجود امام زمان (عج) دلالت دارد؟
پاسخ :
خداوند متعال تجلیات جمالى و جلالى دارد و در الوهیت و تجلیات و صفات خود کامل است.
به مقتضاى تقابل بین قطبین و محاذات بین قطب الوهیت و تجلى تام و بین قطب عبودیت و متجلى و مجلاى تام و لزوم سنخیت بین این دو ، لازم است که در روى زمین انسان کامل در عبودیت و متجلیات الهى موجود باشد تا تجلى اتم بدون مجلاى اتم لازم نیاید. و این انسان کامل کسى غیر از حجت خدا و خلیفه و ولى او نیست که در اصطلاح فلسفه اشراقیون از او به «کلمه قدسیه الهیه» تعبیر شده و در فلسفه مشائیون از او به «عقل دهم» تعبیر مىشود. و اوست که چگونگى خضوع و عبادت مناسب با شان و مرتبه خداوند را مىداند و به آن عمل مىکند و چنین کسى جز حضرت مهدى علیه السلام در این زمان نیست.
منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران
خداوند متعال تجلیات جمالى و جلالى دارد و در الوهیت و تجلیات و صفات خود کامل است.
به مقتضاى تقابل بین قطبین و محاذات بین قطب الوهیت و تجلى تام و بین قطب عبودیت و متجلى و مجلاى تام و لزوم سنخیت بین این دو ، لازم است که در روى زمین انسان کامل در عبودیت و متجلیات الهى موجود باشد تا تجلى اتم بدون مجلاى اتم لازم نیاید. و این انسان کامل کسى غیر از حجت خدا و خلیفه و ولى او نیست که در اصطلاح فلسفه اشراقیون از او به «کلمه قدسیه الهیه» تعبیر شده و در فلسفه مشائیون از او به «عقل دهم» تعبیر مىشود. و اوست که چگونگى خضوع و عبادت مناسب با شان و مرتبه خداوند را مىداند و به آن عمل مىکند و چنین کسى جز حضرت مهدى علیه السلام در این زمان نیست.
منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران