يکشنبه، 20 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا امكان دارد به كودك 1 ساله‏ام، دورى از خطرها را آموزش دهم؟ چگونه؟


پاسخ :
آرى، شما مى‏توانيد راه ايمن ماندن و فاصله گرفتن از خطرها را به فرزند خردسالتان بياموزيد و بايد اين كار را بكنيد؛ زيرا نمى‏توانيد او را زندانى كنيد.
با توجه به سن پايين فرزند و عدم تكلم او و ناتوانى در درك آموزه‏هاى استدلالى، آموزش او در اين زمينه، با شيوه‏اى خاص امكان‏پذير است.
در صورت رفتارهاى پر خطر، از سرزنش فرزندتان و زياده‏روى در نهى كلامى او بپرهيزيد؛ زيرا باعث بى‏توجهى كودك هنگام ضرورت مى‏شود.
بهترين شيوه آموزش، پس از رفع زمينه‏هاى خطر در منزل (ر. ك: ص 66 و 67) اين است كه هنگام حادثه‏جويى به سوى فرزندتان برويد؛ او را از روى زمين بلند كرده، و از رفتار پر خطر، با قاطعيت نهيش كنيد.
در صورتى كه شى‏ء خطرناكى مثلا چاقو را برداشته است، آن را از دستش بگيريد (مراقب باشيد كه چاقو و امثال آن را از دستش نكشيد) و با قاطعيت بگوييد: «به چاقو دست نزن». گر چه فرزند 1 ساله شما هنوز نمى‏تواند سخن بگويد، توصيه مى‏كنم با هيمن واژگان، او را نهى كنيد. مطمئن باشيد كه مقصود شما را مى‏فهمد؛ البته استفاده از واژگانى مثل «جيزه، بوفه، خطرناكه و...» نيز مؤثر است.
ممكن است هنگام نهى، خود را با حركات چهره شيرين كند و بيش زا پيش دوست داشتنى شود. اگر در اين حالت، لبخند بزنيد يا بخنديد، با اين برخورد دوگانه و تزلزل شما به اين نتيجه مى‏رسد كه داريد با او شوخى يا تفريح مى‏كنيد؛ پس مغلوب احساسات خود نشويد و او را با قاطعيت (و نه با لحنى مبارزه جويانه) از رفتار خطرناكش نهى كنيد.
بديهى است كه پس از گرفتن شى‏ء خطرناك گريه مى‏كند و قشقرق راه مى‏اندازد. بهترين كار براى پيشگيرى از اين گونه رفتارها اين است كه از روش «حواس پرت كردن» استفاده، و او را با چيز جذاب ديگرى سرگرم كنيد.
در مواردى كه فرزند خردسال شما به سمت ظرف داغ غذا يا فنجان چايى مى‏رود، با سرعت به سمت او برويد و جلوش را بگيريد. براى اين كه دليل رفتار شما را بفهمد، فنجان يا ظرف غذا را به دستش نزديك كنيد تا حرارت آن را حس كند و همزمان با اين كار، واژگان جيزه، بوفه، داغه و... را به كار بريد. از اين شيوه براى آموزش خطر بخارى كه نمى‏توان آن را حذف يا جا به جا كرد نيز مى‏توانيد استفاده كنيد.
در صورتى كه با رفتارى پر خطر مانند فرو كردن ميخ يا مشابه آن در پريز برق مواجه شديد، چاره‏اى نداريد كه باز خورد شديدترى داشته باشيد. در اين حالت، پيشنهاد مى‏شود افزون بر نهى قاطعانه، با دست (البته با انگشتان باز) ضربه‏اى آرام نيز به پشت دستش بزنيد تا اين ضربه و سوزش دست، پيامى را به مغز او بدهد و در صورت تكرار چنين رفتارى، همان پيام تداعى شود و او را از اين رفتار باز دارد.
منبع: کتاب نسیم مهر(3)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.