يکشنبه، 20 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

بازى چگونه مى‏تواند مشكلات هيجانى - عاطفى فرزند را از بين ببرد؟


پاسخ :
بازى، وسيله‏اى بسيار مهم براى از بين بردن مشكلات هيجانى - عاطفى فرزندان از جمله خشم، ترس و اضطراب است.
بسيارى از بازى‏ها باعث تخليه هيجانات كودك مى‏شود و خشم او را مى‏كاهد. وقتى فرزند شما هنگام بازى در نقش قهرمانى خوب ظاهر مى‏شود و با موجودى پليد مبارزه مى‏كند، در حقيقت خشم خود را كنترل مى‏كند.
او وقتى نقش هيولا را بازى مى‏كند، در واقع ترس خود از هيولا را كاهش مى‏دهد. او با ايفاى نقش فردى شجاع در بازى، و مبارزه با بدى‏ها و زشتى‏ها، بر تشويش درونى‏اش پيروز مى‏شود.
وقتى فرزند شما در دكتر بازى، عروسك خود را معاينه و به آن آمپول تزريق مى‏كند، دارد ترس خود از پزشك و آمپول را كاهش مى‏دهد. او هنگام ترس از دزد، نقش پليس، و زمان ترس از آتش، نقش آتش‏نشان را بازى مى‏كند.
كودك نوپايى كه از افتادن از پله مى‏ترسد، مى‏كوشد با بازى (بالا رفتن و پايين آمدن از پله) ترس ناشى از افتادن را در خود از بين ببرد.
كودك در بازى، به علت وقوع رخدادها پى مى‏برد و خود اين آگاهى، عاملى براى كاهش ترس است؛ براى مثال وقتى با سوزن، بادكنكى را مى‏تركاند، ياد مى‏گيرد كه سوراخ شدن و تركيدن بادكنك با صدا همراه است و از آن پس كمتر از صداها مى‏ترسد. والدين نيز مى‏توانند از طريق بازى با كودك، در كاهش مشكلات هيجانى - عاطفى او از جمله ترس مؤثر باشند (ر. ك: ج 1، ص 85).
منبع: کتاب نسیم مهر(3)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.