سه‌شنبه، 27 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

شبهه: چه اشكالي دارد كه تا قيامت پيامبر باشد، يعني وحي الهي قطع نشود و اهل بيت(علیهم السلام) هم پيامبر و هم امام باشند؟ خدا كه لطف بي نهايت دارد و فياض است و هيچ چيزي را كم نگذاشته است.


پاسخ :
نبوت پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) نبوت خاتم مي باشد. مسئلة خاتميت و اين كه پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) آخرين پيامبر الهي است از مسايلي است كه همة مسلمانان از هر گروه و مذهبي به آن معتقدند؛ يعني دانشمندان و توده هاي مردم مسلمان نيز با آن آشنا هستند و از ضروريات اسلام است.
همچنان كه شريعت او شريعت خاتم، و كتاب او (قرآن) خاتم كتاب هاي آسماني است.
پس از وي ديگر پيامبري نخواهد آمد، و شريعت او به صورت جاودانه تا روزي كه بشر روز زمين زندگي مي كند باقي خواهد ماند. قرآن مي فرمايد: "محمد پدر هيچ يك از شما نبوده بلكه وي رسول خدا و خاتم پيامبران است، و خدا به هر چيزي دانا است".1
خداي مهربان پيامبران را يكي پس از ديگري برانگيخت تا بشر را به سوي خوشبختي و كمال هدايت كنند، زيرا عقل بشر به تنهايي قادر نيست راه كمال را بشناسد.
قرآن مي فرمايد: "ميان هر امتي پيامبري را مبعوث كرديم تا آن كه خدا را پرستش كنند و از پرستش مظاهر طغيان بپرهيزند".2
اديان الهي هماهنگ با رشد فكري بشر سير تكاملي خود را ادامه داد و رسيد به خاتم اديان. شريعت اسلام براي تأمين نياز طبيعي و فطري بشر به هدايت هاي الهي، كامل ترين برنامه را ارائه كرده است، به گونه اي كه بهتر و كامل تر از آن قابل تصور نيست. وقتي كامل ترين دستور هاي زندگي صادر شد ديگر نيازي به آورندة شريعت نيست. به همين دليل نيازي به آمدن پيامبر جديد نمي باشد و كارهاي خداوند از روي حكمت است. به تعبير ديگر: انبياي پيشين براي اين كه انسان بتاند راه تكامل را بپيمايد، هر كدام قسمتي از نقشة اين مسير را در اختيار او گذاردند،‌ تا اين شايستگي را پيدا كرد كه نقشة‌كلي و جامع تمام راه به وسيلة آخرين پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از سوي خداوند بزرگ در اختيار او قرار گيرد. بديهي است با دريافت نفشة كلي و جامع نيازي به نقشة ديگر نخواهد بود. البته اين در مورد نياز به دين و آيين جديد است اما مسئلة رهبري و امامت كه نظارت كلي بر اجراي اين اصول و قوانين و دستگيري از واماندگان در راه مي باشد، مسئلة ديگري است كه انسان هيچ وقت از آن بي نياز نخواهد بود.3
پی نوشتها:
1. احزاب (33) آية 40.
2. نحل(16) آية 36.
3. تفسير نمونه،‌ج 17، ص 346.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما