پرسش :
آيا "اعوذ بالله من الشيطان الرجيم" و "بسم اللّه الرحمن الرحيم" از آيههاي قرآن مجيدند؟
پاسخ :
عبارت "اعوذ بالله من الشيطان الرجيم" از آيههاي قرآن نيست. اما در قرآن توصيه شده است بيش از شروع به تلاوت قرآن، اين عبارت را به زبان بگوييم و از شرّ شيطان به خداوند پناه ببريم.
"فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَـَنِ الرَّجِيمِ; (نحل، 98) اين آيه شيوة استفاده كردن از قرآن مجيد و چگونگي تلاوت آن را بيان ميكند، زيرا براي بهره بردن از قرآن پر بار بودن محتواي آن كافي نيست; بلكه موانع فهم قرآن بايد از وجود ما و از محيط فكر و جان ما برچيده شود تا به آن محتواي پربار دست يابيم.
در اين آيه "استعاذه" طلب پناه است و معنا اين است كه وقتي قرآن ميخواني از خداي متعال بخواه مادامي كه مشغول خواندن هستي از اغواي شيطان رجيم پناهت دهد، پس استعاذهاي كه در اين آيه بدان امر شده حال و وظيفه قلب و نفس قاري قرآن است; او مأمور شده مادامي كه مشغول تلاوت است اين حقيقت، معني استعاذه به خدا را در دل خود بيابد، نه اين كه صرفاً در ابتداي قرائت به زبان بگويد: "اعوذ بالله من الشيطان الرجيم" و اين استعاذه زباني تنها مقدمهاي براي ايجاد كردن آن حالت نفساني مطلوب است.(ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 12، ص 494، جامعه مدرسين.)
اما "بسم اللّه الرحمن الرحيم" طبق عقيدة ما شيعيان و برخي از اهل سنت جزء آيات قرآن مجيد است، منتها در سورة "حمد" يك آية مستقل است و در سورههاي ديگر جزء آية اوّل هر سوره به شمار ميآيد.
eporsesh.com
عبارت "اعوذ بالله من الشيطان الرجيم" از آيههاي قرآن نيست. اما در قرآن توصيه شده است بيش از شروع به تلاوت قرآن، اين عبارت را به زبان بگوييم و از شرّ شيطان به خداوند پناه ببريم.
"فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَـَنِ الرَّجِيمِ; (نحل، 98) اين آيه شيوة استفاده كردن از قرآن مجيد و چگونگي تلاوت آن را بيان ميكند، زيرا براي بهره بردن از قرآن پر بار بودن محتواي آن كافي نيست; بلكه موانع فهم قرآن بايد از وجود ما و از محيط فكر و جان ما برچيده شود تا به آن محتواي پربار دست يابيم.
در اين آيه "استعاذه" طلب پناه است و معنا اين است كه وقتي قرآن ميخواني از خداي متعال بخواه مادامي كه مشغول خواندن هستي از اغواي شيطان رجيم پناهت دهد، پس استعاذهاي كه در اين آيه بدان امر شده حال و وظيفه قلب و نفس قاري قرآن است; او مأمور شده مادامي كه مشغول تلاوت است اين حقيقت، معني استعاذه به خدا را در دل خود بيابد، نه اين كه صرفاً در ابتداي قرائت به زبان بگويد: "اعوذ بالله من الشيطان الرجيم" و اين استعاذه زباني تنها مقدمهاي براي ايجاد كردن آن حالت نفساني مطلوب است.(ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 12، ص 494، جامعه مدرسين.)
اما "بسم اللّه الرحمن الرحيم" طبق عقيدة ما شيعيان و برخي از اهل سنت جزء آيات قرآن مجيد است، منتها در سورة "حمد" يك آية مستقل است و در سورههاي ديگر جزء آية اوّل هر سوره به شمار ميآيد.
eporsesh.com