پرسش :
آيا ركوعاتي كه در قرآن معين شده، پيامبر معين فرموده يا بعدها به وجود آمده است؟ و آيا هر ركوع بيانگر تمام مفاهيم مطلبي است كه در ركوع آمده يا خير؟
پاسخ :
ركوع در اينجا به معناي "بند يا قسمت" است، علامت (ع) نشانه نوعي تقسيمبندي قرآن به حسب معاني است، هر بند در سور مختلف چند آيه را در بردارد و علاوه بر اين كه حلقهاي از زنجيره مقاصد سوره است، معنايي مستقل را افاده ميكند و در سورههاي كوچك گاه تمام سوره يك بند يا ركوع به حساب ميآيد. قرآن مجموعاً به 540 ركوع (بند) ـ و به گفته برخي 1000 بند ـ تقسيم شده است وجه نامگذاري آن به ركوع اين است كه اهلتسنن بعد از حمد بجاي يك سوره كامل، يك بند از قرآنرا ميخوانند و به ركوع ميروند به ويژه در نماز تراويح كه در ماه رمضان ميخوانند و اين مسئله بر عقيده شيعه جايز نيست و نميتوان در نماز واجب به جاي يك سوره يك بند از قرآن را خواند.(ر.ك: تحريرالوسيله، امامخميني;، ج 1، كتاب الصلاة، ص 149، مؤسسه نشر اسلامي.)
برخي سورههاي كوچك قرآن خود يك ركوع هستند و ميتوان از اين تقسيمبندي براي حفظ قرآن استفاده كرد و حفظ كردن را آسان ميكند.
ركوعاتي كه در قرآن معين شده پس از پيامبر به وجود آمده است و تاريخ دقيق تعيين آن معلوم نيست.
eporsesh.com
ركوع در اينجا به معناي "بند يا قسمت" است، علامت (ع) نشانه نوعي تقسيمبندي قرآن به حسب معاني است، هر بند در سور مختلف چند آيه را در بردارد و علاوه بر اين كه حلقهاي از زنجيره مقاصد سوره است، معنايي مستقل را افاده ميكند و در سورههاي كوچك گاه تمام سوره يك بند يا ركوع به حساب ميآيد. قرآن مجموعاً به 540 ركوع (بند) ـ و به گفته برخي 1000 بند ـ تقسيم شده است وجه نامگذاري آن به ركوع اين است كه اهلتسنن بعد از حمد بجاي يك سوره كامل، يك بند از قرآنرا ميخوانند و به ركوع ميروند به ويژه در نماز تراويح كه در ماه رمضان ميخوانند و اين مسئله بر عقيده شيعه جايز نيست و نميتوان در نماز واجب به جاي يك سوره يك بند از قرآن را خواند.(ر.ك: تحريرالوسيله، امامخميني;، ج 1، كتاب الصلاة، ص 149، مؤسسه نشر اسلامي.)
برخي سورههاي كوچك قرآن خود يك ركوع هستند و ميتوان از اين تقسيمبندي براي حفظ قرآن استفاده كرد و حفظ كردن را آسان ميكند.
ركوعاتي كه در قرآن معين شده پس از پيامبر به وجود آمده است و تاريخ دقيق تعيين آن معلوم نيست.
eporsesh.com