يکشنبه، 23 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

فوايد قرآن چيست‌؟


پاسخ :
بهترين راه شناخت آثار و فوايد قرآن كريم‌، مراجعه به خود قرآن و روايات امامان معصوم‌(علیهم السلام) است‌، كه در اين پاسخ‌، به گوشه محدودي از آن‌ها اشاره مي‌شود:
الف ـ قرآن
1. قرآن‌، كتاب هدايت است و به بهترين آيين‌ها هدايت مي‌كند:"قطعاً اين قرآن به آييني كه خود پايدارتر است‌، هدايت مي‌نمايد."(اسرأ،9)
2.قرآن‌، نور و روشن كننده راه انسان است‌:"... قطعاً براي شما از جانب خدا نور[روشنايي] و كتابي روشن‌گر آمده است‌." (مائده‌،15)
3.قرآن ذكر و يادآوري است‌: "بي‌ترديد، ما اين ذكر]قرآن‌[ را به تدريج نازل كرده‌ايم‌; و حتماً نگهبان آن خواهيم بود."(حجر،9)
4. قرآن‌، وسيله خروج انسان از تاريكي‌ها و رسيدن او به نور:"او همان كسي است كه بر بنده خود آيات روشني فرو مي‌فرستد تا شما را از تاريكي‌ها به سوي نور بيرون كشاند و در حقيقت‌، خدا به شما سخت رئوف و مهربان است‌." (حديد،9)
5. قرآن‌، نسخه‌اي شفابخش‌:"و ما آن‌چه را براي مؤمنان مايه شفا(درمان‌) و رحمت است‌، از قرآن نازل مي‌كنيم‌، و ستمگران را جز زيان نمي‌افزايد."(اسرأ،82)
ب ـ روايات امامان معصوم‌(علیهم السلام) در باره آثار و فوايد قرآن‌، روايات فراواني از امامان(علیهم السلام) وارد شده‌، و در اين جا براي جلوگيري از طولاني شدن سخن‌، فقط به قسمتي از خطبه 198 اميرالمؤمنين‌(علیه السلام) در نهج‌البلاغه اشاره مي‌شود:
"... قرآن نوري است كه خاموشي ندارد، چراغي است كه درخشندگي آن زوال نپذيرد، دريايي است كه ژرفاي آن درك نشود، راهي است كه رونده آن گمراه نگردد، شعله‌اي است كه نور آن تاريك نشود، جداكننده حق و باطلي است كه درخشش برهانش خاموش نگردد،... قدرتي است كه ياورانش شكست ندارند، و حقي است كه ياري كُنندگانش مغلوب نشوند. قرآن‌، معدن ايمان و اصل آن است‌، چشمه‌هاي دانش و درياهاي علوم است‌، سرچشمه عدالت و نهر جاري عدل است‌، دريايي است كه تشنگان آن‌، آبش را تمام نتوانند كشيد، و... و نجات دهنده است براي آن كس كه حافظ آن باشد، و به آن عمل كند، و راهبر آن كه آن را به كار گيرد، و نشانه هدايت است براي آن كس كه در او بنگرد....( نهج‌البلاغه‌، ترجمه‌محمددشتي‌(ره)، خطبه‌،ص 418،و419،مؤسسه فرهنگي انتشاراتي زهد،چاپ سوم‌. )
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.