پرسش :
قرآن كريم، براي پذيرش دين چه توصيهای ميكند؟
پاسخ :
قرآن كريم از پيامبران الهي نقل ميكند كه به قوم خويش ميگفتند: سخن ما را بسنجيند، اگر بهتر از سخن پيشينيان شما بود، آنگاه بپذيريد. هر كسي، در هر رشتهاي_ خواه تابع، خواه متبوع_ بايد محقّق باشد. قرآن به افراد تابع هم ميگويد: در تبعيتتان بايد اهل تحقيق باشيد. «وَ مَن النّاس ِمَن يُجادِل فِي الله بِغَير عِلمٍ وَ يتَّبع كُلَّ شَيطانٍ مَريد» حج/3. بعضي از مردم جاهلانه، درباره جهان بيني و خداشناسي جدال ميكنند؛ از اين رو يك تابع كور هستند و از هر شيطان متمرّدي اطاعت ميكنند.
كسي كه از عقل و وحي اطاعت نكرد، ناچار از هوس پيروي ميكند، چون انسان ناچار است مكتبي را بپذيرد تا قانون زندگي فردي و اجتماعي خود را بر اساس جهان بيني آن مكتب تنظيم كند و اگر كسي خودش اهل تحقيق نبود و در انتخاب راهنما و متبوع نيز محقّّق نبود، قهراً از هر مدّعي هدايت، پيروي ميكند؛ چون نميداند از چه كسي تقليد كند و معيار لازم پيروي را نميشناسد. و از آن جهت كه مدّعيان دروغين فراوانند يك مقلّد جاهل به دام هر متمرّدي خواهد افتاد.
در سوره حج نيز به كساني كه متبوع و مطاع عوامند و با سوء استفاده از جهل عوام، راهنما و هادي آنان شدهاند، ميفرمايد: «وَ مَن النّاسِ مَن يُجادِل فِي الله بِغَير عِلمٍ وَ لا هُديً وَلا كِتابٍ مُنير ثانِي عِطْفه لِيُضلَّ عَن سَبِيل اللهِ لَهُ فِي الدُّنيا خِزيٌ وَ نُذيقه يَوم القيمَه عَذابَ الحَريق» حج/8-9؛ بعضي از مردم جاهلانه درباره خدا جدال ميكنند و چون داعيه رهبري ديگران را دارند، و از خطر جاه طلبي مصون نيستند، بدون برهان عقلي يا نقلي، بر اين كار اصرار ميورزند.
eporsesh.com
قرآن كريم از پيامبران الهي نقل ميكند كه به قوم خويش ميگفتند: سخن ما را بسنجيند، اگر بهتر از سخن پيشينيان شما بود، آنگاه بپذيريد. هر كسي، در هر رشتهاي_ خواه تابع، خواه متبوع_ بايد محقّق باشد. قرآن به افراد تابع هم ميگويد: در تبعيتتان بايد اهل تحقيق باشيد. «وَ مَن النّاس ِمَن يُجادِل فِي الله بِغَير عِلمٍ وَ يتَّبع كُلَّ شَيطانٍ مَريد» حج/3. بعضي از مردم جاهلانه، درباره جهان بيني و خداشناسي جدال ميكنند؛ از اين رو يك تابع كور هستند و از هر شيطان متمرّدي اطاعت ميكنند.
كسي كه از عقل و وحي اطاعت نكرد، ناچار از هوس پيروي ميكند، چون انسان ناچار است مكتبي را بپذيرد تا قانون زندگي فردي و اجتماعي خود را بر اساس جهان بيني آن مكتب تنظيم كند و اگر كسي خودش اهل تحقيق نبود و در انتخاب راهنما و متبوع نيز محقّّق نبود، قهراً از هر مدّعي هدايت، پيروي ميكند؛ چون نميداند از چه كسي تقليد كند و معيار لازم پيروي را نميشناسد. و از آن جهت كه مدّعيان دروغين فراوانند يك مقلّد جاهل به دام هر متمرّدي خواهد افتاد.
در سوره حج نيز به كساني كه متبوع و مطاع عوامند و با سوء استفاده از جهل عوام، راهنما و هادي آنان شدهاند، ميفرمايد: «وَ مَن النّاسِ مَن يُجادِل فِي الله بِغَير عِلمٍ وَ لا هُديً وَلا كِتابٍ مُنير ثانِي عِطْفه لِيُضلَّ عَن سَبِيل اللهِ لَهُ فِي الدُّنيا خِزيٌ وَ نُذيقه يَوم القيمَه عَذابَ الحَريق» حج/8-9؛ بعضي از مردم جاهلانه درباره خدا جدال ميكنند و چون داعيه رهبري ديگران را دارند، و از خطر جاه طلبي مصون نيستند، بدون برهان عقلي يا نقلي، بر اين كار اصرار ميورزند.
eporsesh.com