پنجشنبه، 3 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا ولايت فقيه، برداشت فقهى برخى از فقها از بعضى روايات است؟[1]


پاسخ :
با دقّت و ژرف انديشى در پاسخ پرسش هاى اين بخش، مى توان دريافت كه ادّعاى بالا، بهره و حظّى از واقعيت ندارد، و نمى توان ولايت فقيه را محصولِ برداشتِ فقهىِ چند فقيه شمرد. بحث ولايت فقيه بحث تداوم و استمرار امامت در عصر غيبت است. سخن در آن است كه وقتى خورشيد عصمت پنهان بود، وظايفِ رهبرىِ اجتماعىِ وى را، كه قابل تعطيل نيست، چه كسى بايد انجام دهد؟
همان گونه كه شيعه اين ادعاى اهل سنّت را كه «پيامبر براى پس از رحلت خود، فردى معين ننموده و بدون تعيين تكليف، جامعه را به حال خود رها نموده است»، خلاف حكمت و خردورزى مى داند و بيان مى دارد كه «چگونه خليفه ى اوّل متفطّنِ ضرورتِ تعيينِ تكليف براى خلافت پس از خويش مى باشد، ولى رسول اكرم(صلى الله عليه وآله)تا اين اندازه از آينده نگرى بى بهره است؟» همين گونه، بحث درباره ى پس از حادثه ى عظيم غيبت مطرح خواهد شد كه، آيا مى توان پذيرفت كه با پنهان شدن ولى عصر (عج) از چشمان شيعيان، براى آنان تعيين تكليف نشده است و به حال خود رها گشته اند؟
چنين نظريه اى، علاوه بر آن كه بر خلاف حكمت و خرد است و عقل آن را مردود مى داند، بررسى متون فقهى، از همان ابتدا تا كنون نيز، آن را رد مى كند و بررسى تاريخى نشان مى دهد كه سال ها پيش از وقوع غيبت، اهل بيت(عليهم السلام)در انديشه ى آماده نمودن پيروان خويش براى اين حادثه ى بزرگ بوده و با سوق دادن مردم به سوى فقيهانِ تربيت يافته در مكتب وحيانى خويش، در آنان آمادگى لازم را فراهم آورده اند؛ لذا از همان اوان غيبت كبرى، فقيهانِ بزرگ، بحث ولايت فقيه را مطرح كرده اند و تاريخ طرح آن با تاريخِ تكوين و گسترشِ فقهِ اهل بيت(عليهم السلام)گره خورده است و از فقيهان با عنوان نايبان عام و منصوبان حاكم شرع و مانند آن ياد كرده اند.[2]
شيخ مفيد، در تمامى ابواب فقه، معتقد است كه در صورت پنهان بودن سلطان عادل و امام معصوم(عليه السلام)فقيهِ عادلِ داراى شرايط، جميعِ امورِ مربوط به ولايت تشريعى وى را مى تواند عهده دار شود.
آيا مى توان گفت ولايت فقيه تنها يك برداشت فقهى از چند روايت است؟! اگر چنين است، چگونه محقّق ثانى ولايت را اجماعى مى داند و صاحب مفتاح الكرامة، بر نيابت فقيه، ادّعاى اجماع مى كند؟[3] آيا يك برداشتِ كوچكِ فقهىِ چند فقيه را مى توان مطلبى اجماعى و مربوط به همه ى فقها دانست؟ آيا مى توان پذيرفت فقيه بزرگى چون صاحب جواهر، برداشت فقهى چند فقيه را، اقتضاىِ ذوق فقاهت، و ترديد در آن را ناشى از نچشيدن طعم فقاهت بداند؟![4] اگر مسئله ى ولايت فقيه، به اين سستى است كه به راحتى مى توان آن را متزلزل كرد، چگونه فقيه فرزانه اى همچون امام خمينى(رحمه الله) آن را به قدرى روشن و بديهى مى بيند كه تصوّرش را موجب تصديق و پذيرش آن مى داند؟[5] اگر كسى بدون غرض، به چنين كلماتى[6] كه درباره ى ولايت فقيه و جايگاه مستحكم آن در معارف و فقه شيعه ابراز شده است نگاه كند، انصاف آن است كه حتّى به ذهنش هم خطور نمى كند كه مطلب، مربوط به فهمِ شخصىِ چند فقيهِ انگشت شمار، از رواياتى اندك باشد و اين گونه برخورد، با چنين مطلب مستحكم و ريشه دارى، غير علمى و بى انصافى است.
از آنچه گذشت، نادرستى اين ادّعا كه «برداشت فقهىِ چند فقيه از تعدادى روايات و استنتاج ولايت فقيه از آنها، به شدّت متأثّر از شيوه ى كشوردارى غالب محيط پيرامون آنان بوده است.»[7] آشكار مى گردد. در حقيقت، گوينده مى خواهد با اين ادّعا تلويحاً ولايت فقيه را نظريه اى استبدادى، سلطنتى و سركوب كننده معرفى كند كه بر اثر زندگى امثال نراقى(رحمه الله) و امام خمينى(رحمه الله) در حكومت هاى سلطنتى قاجاريه و پهلوى، پديد آمده است. آيا به راستى جايز است كه انسان نظريه اى را كه ـ به هر دليل ـ مورد پسندش نيست، اين چنين رد كند؟ در حالى كه مطلب از مسلّمات و ضروريات فقه است و همه آن را پذيرفته اند و اگر اختلافى در بين است، نسبت به سعه و ضيق شعاع آن است.
پی نوشتها:
[1]ـ محسن كديور، دغدغه هاى حكومت دينى، ص 165.
[2]ـ ر.ك: همين، جواب سوال 9.
[3]ـ مفتاح الكرامة فى شرح قواعد العلامة، ج 10، ص 21.
[4]ـ جواهر الكلام، ج 21، ص 297.
[5]ـ امام خمينى، كتاب البيع، ج 2، ص 467.
[6]ـ براى آگاهى بيش تر با سخن تعدادى از فقها كه بحث نيابت عامّه را از اجماعيات و مسلّمات فقهى دانسته اند، ر.ك: محمد سروش، دين و دولت در انديشه ى اسلامى، ص 546ـ549.
[7]ـ محسن كديور، همان.
منبع: ولايت فقيه، مصطفى جعفرپيشه فرد، نشر مركز مطالعات و پژوهش هاى فرهنگى حوزه علميه (1381).


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
عهد عزت | و سلام ویژه‌ی من به شما فرزندان عزیزم، جوانان سلحشور لبنان
play_arrow
عهد عزت | و سلام ویژه‌ی من به شما فرزندان عزیزم، جوانان سلحشور لبنان
عهد عزت | حضرت سیّدحسن نصرالله (اعلی الله مقامه)، اکنون در اوج عزّت است
play_arrow
عهد عزت | حضرت سیّدحسن نصرالله (اعلی الله مقامه)، اکنون در اوج عزّت است
عهد عزت | نام نیک و چهره‌ی نورانی جناب سیّدهاشم صفیّ‌الدّین (رضوان الله علیه) نیز ستاره‌ی درخشان تاریخ این منطقه است
play_arrow
عهد عزت | نام نیک و چهره‌ی نورانی جناب سیّدهاشم صفیّ‌الدّین (رضوان الله علیه) نیز ستاره‌ی درخشان تاریخ این منطقه است
عهد عزت | دشمن بداند که مقاومت در برابر غصب و ظلم و استکبار، تمام‌شدنی نیست
play_arrow
عهد عزت | دشمن بداند که مقاومت در برابر غصب و ظلم و استکبار، تمام‌شدنی نیست
عهد عزت | قال الله عزّ و جل: وَ لِلّٰهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤمِنینَ وَ لٰکِنَّ المُنافِقینَ لا یَعلَمون
play_arrow
عهد عزت | قال الله عزّ و جل: وَ لِلّٰهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤمِنینَ وَ لٰکِنَّ المُنافِقینَ لا یَعلَمون
چرایی حمایت یمنی‌ها از ساکنان غزه
چرایی حمایت یمنی‌ها از ساکنان غزه
بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران همایش بین‌المللی تفسیر تسنیم
play_arrow
بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران همایش بین‌المللی تفسیر تسنیم
نماهنگ | عهد عزت
play_arrow
نماهنگ | عهد عزت
سرلشکر باقری: الگوی نجات کشور مراجعه به مردم است
play_arrow
سرلشکر باقری: الگوی نجات کشور مراجعه به مردم است
آمریکایی‌ها تخم‌مرغ دزد شدند
play_arrow
آمریکایی‌ها تخم‌مرغ دزد شدند
عراقچی به ژنو رفت
play_arrow
عراقچی به ژنو رفت
سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل: جایزه‌ صلح نوبل را به ترامپ بدهید!
play_arrow
سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل: جایزه‌ صلح نوبل را به ترامپ بدهید!
گل استثنایی نیمار از روی نقطه کرنر در دیدار شب گذشته
play_arrow
گل استثنایی نیمار از روی نقطه کرنر در دیدار شب گذشته
اهدای حکم‌ و نشان خادمی شهید سید حسن نصرالله در آستان امام رضا (ع) به خانواده شهید
play_arrow
اهدای حکم‌ و نشان خادمی شهید سید حسن نصرالله در آستان امام رضا (ع) به خانواده شهید
محسن رضایی: آسمان را بر روی ایرانیان بستند تا مراسم تشییع خلوت شود اما رکب خوردند
play_arrow
محسن رضایی: آسمان را بر روی ایرانیان بستند تا مراسم تشییع خلوت شود اما رکب خوردند